Sara

    Jag tog gymnasieexamen 2017 och hade väldigt bra betyg, men vill inte arbeta inom det område jag tog examen som. Jag har sedan dess studerat på universitetet och tar examen nästa år men känner redan nu att jag förmodligen inte kommer trivas inom yrkesvalet av flera olika skäl. Jag har därför börjat fundera över olika yrken som jag kan tänka mig som bara kräver gymnasiekompetens, där jag tänker att både bagare/konditor, kock eller frisör skulle kunna vara något för mig då jag älskar att baka och laga mat samt tycker hår är himla spännande. Men vad jag hört är det väldigt svårt att bli beviljad studier på gymnasienivå när man redan har en fullständig gymnasieexamen. Är det möjligt för mig som har en gymnasieexamen med topp-betyg och även snart en universitetsexamen att få utbilda mig till bagare, kock eller frisör eller krävs det att man saknar gymnasieexamen för att få gå gymnasieprogram i vuxen ålder?

    • Ludmila : Skurups folkhögskola svarar så här: "Vid antagningen så tittar vi såklart efter att personer uppfyller de lägsta kriterierna, sedan är motivationen den andra biten som viktig. Personen bör ha ett stort intresse i att på sikt arbeta inom kockyrket. "

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    gymnasiala studier för vuxna finns inom Komvux och på folkhögskolorna. Du får söka till komvux (i den kommunen där du ä folkbokförd, i första hand) men troligtvis kommer du få svar PLATSBRIST; detta för att kortutbildade personer hör till prioriterade målgrupper; komvux har inte råd att ge utbildning till alla som så önskar, tyvärr. Att du en gång får svar Platsbrist betyder inte att du inte kan göra en ny ansökan, till nästa utbildningsstart; ngn gång kan man ha tur - om resurserna räcker även till de som inte är "kortutbildade". Finns dock ingen garanti.

    Folkhögskolorna är statliga, ej kommunala, och du vid ansökan till en folkhögskola, inte är beroende av vilken kommun du är folkbokförd i - men jag vet inte om det går att hitta många  sådana yrkesutbildningar* som du frågar efter (inom folkhögskola) - men kanske korta, ej studiemedelsberättigade, kurser där du själv betalar. Exempel: en 5-dagars kurs i augusti 2020 folkhogskola.nu/sok-skolor/Dalarnas-lan/Mora-folkhogskola/Kurser/2020vt/konditor

    Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning för en arbetssökande, om AF bedömer att utan den utbildning kan ej den arbetssökande få ngt jobb; ofta handlar det att man både måste vara "långtidsarbetslös" + att AF måste ha pengar kvar i "utbildnings-potten". Det är inte förbjudet att ställa den frågan till AF; testa och se vad du får för svar.

    Privata alternativ lär finnas, där du själv betalar för din utbildning.

    Det vi vet om yrken: Bagare, Konditor, Kock och Frisör, uppger vi på www.framtid.se där i varje yrkespresentation även finns ett stycke med rubriken UTBILDNING. Intressant för dig info kan även finnas längst ner i yrkesbeskrivningar under "Länktips". Det finns även länkarna till ett antal "liknande yrken", där du kanske kan hitta ngt "nytt för dig" yrke som du blir intresserad av att veta mer om!

    *_____
    finns några långa utbildninga till Kock på folkhögskolorna:
    Skurups-folkhogskola/Kurser/2020ht/kocklinjen-med-inriktning-storkok
    Vasterbottens-lan/Vindelns-folkhogskola/Kurser/2020ht/allmanna-kockskolan
    Dalarnas-lan/Sjoviks-folkhogskola/Kurser/2020ht/kock

    För att, som vuxen, bli Frisör, finns ännu ett alternativ: den företagsförlagda utbildningen som kallas traineeutbildning. Utbildningen sker på salong under cirka tre år. Listan på Privata skolor som utbildar till Frisör, som är godkända av Frisörsföretagarnas Yrkesnämnd, finns på frisorforetagarna.se/utbildning/privata-godkaenda-skolor

    Juridisk aspekt av din fråga: det handlar om fördelning av samhällets resurser, inte om att det finns ngt "förbud" mot att ha flera gymnasiala utbildningar. När det är resursbrist, måste man prioritera vilka som får utbildningsplats. I Vuxenutbildnigsförordningen står det att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund hör till prioriterad målgrupp". Och det är endast Grundskola som i Sverige är Obligatorisk. Därför blir det i första hand Grundskoleplatserna för vuxna som Komvux måste anordna/köpa. Och bara i andra hand - utbildningar på gymnasial nivå.