Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kraven som man måste uppfylla för att få ut examensbevis från gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Ang. kunna fortsätta läsa vidare till år 3
    Du har rätt att läsa vidare, oavsett hur många F du får på gymnasiet, men om du får möjlighet att gå om ett år - ta den chansen. Det är inte ofta elever får en chans att gå om ett år på gymnasiet (det är dyrt att erbjuda den möjligheten - det kostar enorma pengar i lärartid, gratis lunch ett helt läsår och åkkort för dig); om du inte få mölighet att läsa om år2, gör ditt bästa när du läser vidare.
    Det är tufft att läsa "som vanligt" + även ha det "hängandes över sig" att på egen hand förbereda sig till tre prövningar; dessutom, om du läser vidare i de ämnen i vilka du har F-betyg, så har du inte de förkunskaper som egentligen krävs, så chansen att få godkänt betyg i kurser som bygger på de kurser, i vilka du har F i, är liten.

    Om du ej uppnår kraven för examen
    I så fall får du i slutet av år3 ett Studiebevis. du kan ta ditt studiebevis till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra där - tillsammans med SYV - planering mot Examensbevis.
    Andra alternativ är att söka till folkhögskolorna eller till yrkeshögskoleutbildningar.
    Yrkeshögskola kräver inte nödvändigtvis examensbevis. Det kan gå att komma in med studiebevis - på en yrkeshögskoleutbildning. Kika gärna på utbud av yh-utb. på www.yhguiden.se