Ahmed
    Hej!
    jag ville göra en prövning på arabiska 3 och 4 men rektorn i min skola sa att han inte accepterar och att om jag gör det kommer jag att hamna i en annan antagnings grupp när jag ansöker till högskolan. Är det verkligen så? jag har flera vänner som har gjort det men det var helt normalt, har även läst här på fråga syv att ingen hade haft något problem med det.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed, finns det på din gymnasieskola en lärare som är behörig i Arabiska som Moderna språk? Det är en annan lärarbehörighet - jämfört med Lärare i Modersmål /arabiska/. Om ingen lärare finns, kan man ju inte erbjuda undervisning eller prövning...

    Om lärare finns på din skola - är det i första hand Undervisning i Moderna språk (arabiska) 3 och 4 som du bör sträva efter att få. Tillräckligt antal elever måste vilja få undervisning i de kurserna på samma skola - för att en undervisningsgrupp skulle kunna starta.
    På alla gymnasieprogram får man läsa moderna språk - om inte annat, så inom Individuellt val.
    ***
    Som sagt, finns det ingen lärare - så går det ju inte.
    Finns det lärare behörig i mod.språk, arabiska - prata med rektor ang. skapa undervisningsgrupp i kurserna Arabiska 3 och 4.
    ***
    Angående "hamna" i en annan urvalsgrupp - när man söker till högskola. BI är direktgruppen och BII - kompletteringsgruppen. De betyg som blir daterade senare än datum för ditt Examensbevis - om de betygen ska räknas in gör att du "hamnar" med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. Alla de betyg du får innan du får ut ditt Examensbevis - är inte någon komplettering, utan de räknas in i BI, direktgruppen. Det är det beskedet vi fick från Antagning.se (som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige).
    Länktips: antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval.

    • : det finns två behöriga lärare till arabiska som moderna språk och vi är mer än 15 som vill läsa det. men rektorn vill inte, iland säger han att det inte finna tid för lärarna och ibland att det inte finns pengar. och han vägrar alltid
    • Julia : Det finns många Obligatoriska kurser som måste erbjudas, och arabiska är inte en av dem... på så sätt förstår jag att rektor måste prioritera de obligatoriska kurserna. Ni kan dock vända er till rektorns chef - gymnasiechef eller någon annan som är "rektorns chef". Ni kan också se er om - och försöka byta till en annan gymnasieskola som erbjuder läsa de kurser som ni vill läsa.
    • Milla :

      Elever kan endast Önska vilka icke-obligatoriska kurser de vill läsa. Beslut fattas av rektor. Eleverna har dock rätt att försöka byta till en annan skola.

    Bertil SYV på af Chapmangymnasiet

    nedanstående förordning (gymnasieförordningen) kanske kan vara till hjälp. Svårt att veta utan att ha tillgång till elevs studieplan och vilka förutsättningar som finns på resp. skola

    Prövning

    Prövning för den som är elev i gymnasieskolan

    24 § En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning vid den egna skolenheten i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F.

    Prövning för den som inte är elev i gymnasieskolan

    25 § Den som inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg därifrån har rätt att genomgå prövning i alla kurser som får finnas på ett nationellt program utom de kurser som bara får anordnas på vissa utbildningar. Rätten gäller också gymnasiearbetet.

    Prövning får göras endast vid en skolenhet som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller gymnasiearbetet, utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet avser.