Mariam
    Hej!
    Jag funderar på att plugga till integrationspedagog hos en privat skola som heter Expressa utbildningscenter , och den andra skolan heter humanistiskt lärcentrum . . Min fråga är kan man verkligen få jobb efter en privatutbildning ? hur vet man att de här skolorna är trovärdiga ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mariam,

    det jag kan rekommendera i första hand är att i fall man vill läsa till Integrationspedagog - att kika på de yrkeshögskoleutbildningar som leder till det yrket:
    Den här yh>> är på distans, längt lite längre än ett år. Den här >>är också på distans, men ges på halvtid och är därför längre än 2 år.

    Och så finns det några "bundna" yrkeshögskoleutbildningar till Integrationspedagog, där man måste gå i skola på en viss ort, ex:
    https://www.yhguiden.se/educations/view/vuxenutbildningen-pitea/integrationspedagog-pitea och

    https://www.yhguiden.se/educations/view/campus-varnamo/integrationspedagog

    De utbildningsanordnare som du nämner i din fråga känner vi inte till. Det är möjligt att få jobb efter en privatutbildning; det kan också vara möjligt att få jobb utan någon speciell utbildning. vi vet inte om de utbildningar är "bra". Vi kan inte säga någonting om dem.
    Däremot de utbildningar som finns inom Yrkeshögskola kan vi rekommendera. Yrkeshögskoleutbildningar står under tillsyn av Myndigheten för yrkeshögskola. Det är många olika utbildningar som konkurrerar om möjlighet att bli en YH-utbilnding och bara de bästa väljs ut. Därför kan vi säga att det är de bästa, utvalda utbildningar som blir Yrkeshögskoleutbildningar. Dessutom kan man få studiemedel under tiden man läser på yrkeshögskolan.