Elev

    Hej Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Jag läser på komvux och kommer att klara Sva 2 före April, det står att man måste ha särskilt behörighet och det är bara Sva 2. Får jag ansöka till tandsköterska? Jag läste naturkunskap 1b, religion, samhälle 1a+1b, historia 1a+1b, matte 2b, svenska som andra språk 1. Just nu läser jag engelska 5 och svenska som andra språk 2. Jag tror att klara Sva 2 innan sista ansökningsdag (april). Tror du kan jag komma in i programmet ? Måste jag läsa också engelska 5? Vissa yrkeshögskolor har svenska 2 som särskilt behörighet fast en del har också både engelska 5 och matte 1 MVH

    • Jelena :

      Alla kan ansöka till utbildningar; sedan är det en fråga Om just du kommer in? Vad jag vet så är det stor konkurrens på tandsköterskeutbildningar (kan vara typ 20 sökande per plats); sök därför många olika utbildningar samtidigt; tandsköterskeutb.kan även ges på distans, som t.ex den här vårdyrkeshogskolan/tandsköterska men det ingår obligatoriska träffar även om utbildningen går på distans.

    • Elev : Tusen tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,

    yrkeshögskoleutbildningar kan även ta in obehöriga (och behörighet bedömer de ofta på individuell basis), därför tycker jag du bör ansöka och till och med till flera olika yh som utbildningar till tandsköterska; givetvis är det bra att hinna läsa så mycket som möjligt och bland annat inom svenska, engelska och matematik men om du inte blir klar med kurserna innan sista dagen för komplettering av din ansökan - sök i alla fall. Viktigt att göra ansökan inom ansökningsperioden!

    Du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar och även komma in på flera av dem samtidigt; om det blir så att du får flera platser kan du välja vilken du tackar Ja till.
    Vänligen
    ANNA

    • Elev : Tack för hjälpen, har en annan fråga också om att får man studentboende om man går på yrkeshögskolan? MVH
    • Anna : Inte per automatik. Det är väldigt olika hur mycket olika utbildningar kan hjälpa till med boende... finns inga garantier. I första hand ordnar man boende själv. Det är dock inte förbjudet att fråga på skolan om de kan hjälpa till.
    • Anna : Eftersom det inte finns ngn begränsning i hur många olika yrkeshögskoleutbildningar man kan/får söka - då kan du söka till Alla tandsköterskeutbildningar och se sen var du kom in. Om du kommer in på flera ställen, kan du då se om du kan pendla till skolan, eller om utbildning är på distans eller vänder du dig till skolan med frågan om skolan kan hjälpa till. Dock kan det bli så (tyvärr) att på de skolorna som du kommer in på, så kan de inte hjälpa till med boende och du själv inte lyckas ordna... då kan du tyvärr inte gå den utbildningen i så fall. Jättetråkigt men så är det, tyvärr. :(