Lea
    Hej, jag går fortfarande i gymnasiet, går i 2:an just nu men det går inte så bra och jag kommer inte komma in i den utbildningen jag vill i högskolan. Får man gå en annan utbildning men samtidigt komplettera sina gymnasiebetyg? Förstår verkligen inte varför man inte har möjlighet att komplettera under gymnasietiden vid avslutad kurs.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    man får gå en annan utbildning och samtidigt komplettera sina gymnasiebetyg. Det kan dock bli tufft att hinna och orka - om man t.ex läser ett högskoleprogram på heltid + utöver det läser för att komplettera sina gymnasiebetyg.

    Du skriver att du inte förstår vaför man inte har möjlighet att komplettera under gymnasietiden vid avslutad kurs. Om man får F betyg som gymnasieelev - då får man göra prövning innan man tar ut examensbevis eller studiebevis. Ibland, om man har F och har tur - kan man läsa om samma kurs under nästa år /om schemat så tillåter, eleven vill och läraren gör bedömning att det är meningsfullt, dvs att eleven har förutsättningar att uppnå godkänt betyg/. På så sätt kan man komplettera redan under gymnasietiden.

    Men om man fick godkänt betyg, E eller högre, då är man "färdig" med kursen. Att man vill ha högre betyg - förstår jag. Nästan alla som får lägre än A betyg, vill ha högre betyg. Det praktiskt omöjligt att låta alla elever som vill ha högre betyg, läsa om kurser eller göra prövningar. De resurser finns inte. Det är också lärarbrist, ovanpå allt annat.
    Och i fall väldigt många eleven - till slut - efter omläsningar och omprövningar - får A-betyg i alla sina gymnasiekurser, kommer det att bli fler sökande som har 22.5 i meritvärde /det högsta/ än studieplatser på utbildningar; då blir det utlottning och hen som från början fick alla A betyg, kanske inte kommer in för hen hade inte turen med sig och ej blev "inlottad" in på utbildningen. Hur ska man lösa det?
    Systemet som det är nu - favoriserar de som får höga betyg på första försöket. De kan snabbt komma in på högskola efter gymnasiet. De andra /majoriteten/ som ej får superhöga betyg på första försöket har ett antal olika möjligheter... att tänka om och söka andra utbildningar, t.ex... eller komplettera på olika sätt. Det finns för- och nackdelar i alla system. Vi på fråga syv kan ej ändra reglerna. Vi kan förklara vad som gäller och ge råd.
    Tips till dig är att du gör ditt bästa och får så höga betyg du kan få i de kurser du läser nu. Sedan får man se - hur det blir och kan ta det "därifrån".
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp,
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare