Elin
    Hej!

    Jag studerar just nu tekniskt basår. Jag har trott att CSNs krav var att få godkänt i 75% av kurserna, men det verkar inte gälla just basåret.

    Där står det: Kravet är att du ska studera i den takt som står i din utbildnings­plan. Med detta menar vi följande:

    Du bör klara samtliga kurser utan att studierna försenas. Det är skolan som bedömer om du klarat studierna enligt utbildningsplanen.

    Jag har 2 tentor nu, en tror jag att jag kommer misslyckas.

    Det verkar ju innebära att jag INTE studerar enligt tidplanen och att jag då blir av med CSN, vilket jag är smått livrädd för just nu.

    Kan det ens vara så? Att man på hela basåret inte får kugga en enda tenta (och såklart klara omtentan månaden därpå) låter lite väl sjukt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det är CSN som bestämmer över studiemedel, och inte vi här på Fråga SYV.
    Tanken är att man ska "klara studierna"; annars så är tanken att man ska söka jobb på den utbildning man redan har... Det är ju tyvärr så att endast GRUNDSKOLA som är obligatorisk utbildning i Sverige; inte ens gymnasiet är en självklarhet.
    Man vill undvika den situationen när folk åtar sig "fel sort studier" som är för svåra eller på ngt. sätt inte lämpliga för just den personen. Studerar man "rätt utbildning" är tanken att man klarar av den utbildningen ... annars så är det kanske fel utbildning eller kanske i alla fall just nu... senare kanske man kan klara den utbildningen; är man sjuk och har läkarintyg kan CSN ha viss överseende.
    Gör ditt bästa. Mer kan du inte göra. Och, som sagt, är det CSN och inte vi här på Fråga SYV som "tar hand om" studiemedelsfrågorna. Oavsett vad jag skulle svara dig, gäller det beslutet som CSN fattar. Så vänd dig gärna till CSN direkt för att få rätt svar på din fråga.

    Lycka till!
    ANNA