Jan
    Hejsan-svejsan! Undrar en sak: om jag (eller någon annan) vill läsa hela sin gymnasieutbildning utomlands i stället för i Sverige, får man det? Och hur/när ansöker man om det?
    Tacksam för ett snabbt svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jan!

    gymnasiet är frivilligt och man får läsa var man vill eller inte läsa alls. Dock finns det vissa praktiska svårigheter (bland annat ekonomiska) inför studier utomlands.

    Det man får tänka på är:

    1. är du behörig till den utbildning utomlands som du vill komma in på?

    2. vad kostar det? (termins- eller läsårsavgifter)

    3. vad ska du bo under studietiden?

    4. språket? vilket är "undervisningsspråk"? Har du tillräckliga kunskaper i det språket för att kunna ta del av undervisningen?

    Det finns väldigt många olika situationer: t.ex om du har nära släkt eller goda vänner där du kan bo, om du kan "landets språk" och om din familj har råd att betala terminsavgifter - allt detta spelar stor roll.

    Om du inte kan ordna gratis bostad utomlands, om du bara kan läsa på svenska eller engelska och om du inte kan (eller inte vill) betala terminsavgifter- är möjligheterna ganska begränsade.

    Det finns några svenska gymnasieskolor utomlands>> där du inte behöver betala för undervisning. De kan också hjälpa till att hitta bostad. Det kan hända att man kan bo vid skolan (men det blir troligtvis inte gratis).

    Ett annat alternativ är IB-skolorna, läs om det Internationella gymnasieprogrammet här>>

    Sedan kan det spela roll varför man vill läsa utomlands. T.ex om du är tvungen att flytta från Sverige för att minst en av dina föräldrar ska jobba utomlands, då har du rätt att ta del av Distansundervisning, läs info på den här sidan>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    Julia Syv