Maya
    Jag gillar so mer än no,men jag har bestämt mig att gå natur för att det är bred och allmänbildande gymnasieutbildning men sedan tänkte jag att kanske jag vill läsa utomlands kanske I Oxford eller I Sciences Po universitet I Frankrike men jag vet inte om det går att läsa där om jag viljer natur
    • : Om man på eftergymnasial nivå vill läsa utomlands, rekommenderar jag i första hand IB-programmet och inte SA eller NA.
    • : Det är jätte svårt för mig att vilja IB för att den enda gymnasiet som har ib programet är två timmar bort från här
    • Peter : Oj, så långt! då är det ett problem/hinder, kan man säga...
    • Peter : ... men som tur är - är det inte alls obligatoriskt att läsa på IB-programmet om man senare vill läsa utomlands. Läs mitt svar nedan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maya,

    du skriver att du vill läsa utomlands kanske I Oxford eller I Sciences Po universitet I Frankrike men du skriver inte inom vilket Kunskapsområde... vill du studera fysik, kemi, historia, språk, matematik eller musik?
    ***
    Om du vill studera naturvetenskapliga ämnen /oavsett om det är i Sverige eller utomlands som du vill läsa efter gymnasiet/ - då tycker jag NA-programmet passar bättre;
    men om du vill studera historia, samhällskunskap, geografi - då är det SA-programmet som passar bättre;
    och om du vill studera språk eller kultur - då är det Humanistiska programmet (HU) som jag vill rekommendera.
    Det är inte obligatoriskt att läsa på IB-programmet om man senare vill läsa utomlands.
    Om du vill läsa, jobba eller bo i Frankrike - läs så mycket franska du kan. Även om du i Frankrike kommer att läsa med undervisningsspråk Engelska, är det alltid bra att kunna "landets språk"! :)

    • : Jag vill läsa filosofi, politik och ekonomi, den gymnasiet som jag har valt säger att man kan skaffa dig internationella certifikat/diplom i Cambridge-engelska (CAE) när man gå i 3:an men jag vet inte ens va det betyder? Va ska man göra med den?
    • Anna : Om du vill läsa filosofi, politik och ekonomi, då är inte NA, naturvetenskapsprogrammet, att rekommendera i första hand; på NA kommer du att läsa mycket matte, fysik och kemi och varför ska du läsa fysik och kemi på gymnasiet om du är intresserad av Ekonomi, Politik och Filosofi?
    • : Jag vill gå natur för att de sa att man kan bli va som helst efter det men i samhäll man kan inte t ex bli en läkare.... Och mina föräldrar och vänner säger att natur passar mig mer
    • Anna : det finns ingen gymnasial utbildning som ger behörighet till "vad som helst". Ja, för läkarprogrammet behöver man godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och i matematik 4 men du är ju intresserad av filosofi, ekonomi och politik? Det är vad du uppgav. Du kanske är intresserad av alla de olika ämnen inklusive fysik och kemi vilket i så fall är mycket bra!
    • : Jag vet inte vad jag är intresserad av jag har A i nästan allt, och det är därför alla säger att jag måste vilja den svåraste program (ib eller natur)
    • Anna : Ja, visst! så ska man också tänka och välja så. Det är helt OK. Du är ännu mycket ung. Du kommer förhoppningsvis så småningom på vad du vill jobba med!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,
    om jag förstår dig rätt så kommer du börja åk1 på gymnasiet till hösten; det dröjer alltså 3 år innan du ska söka till eftergymnasiala studier. Det är bra att du försöker tänka långsiktigt och planera för många år framöver. Dock är det inte alltid möjligt att göra i detalj. Reglerna kan ändras. Vad skolorna utomlands kräver kan förändras.
    Det som dock ej kommer att förändras /i alla fall inom på bara några års sikt/ är att mycket goda kunskaper i ENGELSKA och/eller i det språket som talas i det aktuella landet (om du vill läsa i Frankrike - då är det Franska språket i så fall) krävs.
    Har man mycket goda kunskaper i Engelska, kan man bekräfta att man har dem - på olika sätt: genom betyg/certifikat/intyg eller genom en test.
    Du kan givetvis försöka hitta en gymnasieskola som lovar att elever på skolan kan få certifikat/diplom i Cambridge-engelska (CAE) men det är inte alla elever som kommer att få det utan endast de som uppnår kraven;
    eller så försöker du bara lära dig så mycket engelska du kan och kanske även franska - och ser sen hur du kan bevisa att du har tillräckliga språkkunskaper, när det blir dags att söka till eftergymnasiala studier.

    Se gärna info på fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    CAE är en förkortning för "Cambridge English: Advanced". Diplomet i CAE är avsett för dig som behöver kunskaper i engelska för arbete och studier. Det accepteras av många brittiska och amerikanska universitet som bevis på tillräckliga kunskaper i engelska.