Tua
    Jag har en anställd som vill läsa in ämnen för att kunna söka till förskollärarlinjen. Hon har redan en fullständig gymnasieutbildning men med "fel" ämnen. Får hon läsa in dem på Komvux? Är hon i så fall berättigad till studielån eller får hon bara vanligt studiebidrag, eller kan hon inte få några pengar alls?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ang. Studiemedel är det en fråga till CSN. Man får inte ha för hög inkomst för övrigt... och måste läsa på minst halvtid plus I Grunden ha Rätt till Svenskt Studiestöd och även ej ha tidigare ”problem” med CSN som ex inte betalade tillbaka Återkrav... Är det ”grönt” med CSN brukar man kunna låna pengar också men inte om man är ”för gammal” ... allt detta står på www.csn.se och man kan också maila eller ringa till CSN .

    ang.komvux - hen går söka till komvux i den kommunen man är folkbokförd i; har man behov av kurser för högre studier brukar man få studieplats.

    Studie- och yrkesvägledare