Robert

    Hej! I två år nu har jag studerat Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men eftersom det var stressigt, jag slutade och ansökte om Komvux kurser för att slutföra mina studier. Problemet är att jag har "17" kurser att komplettera, och frågan är som står ovan. Jag tänker att nästa år på sommar kommer jag att ansöka till universitet utomlands, för att studera Civilingenjör. Hur kommer det att ske?... Kan det bli lättare om man ansöker på kurspaket tillsammans med en fristående kurs?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Robert,

    gymnasiala kurser är de flesta på 100 poäng, dvs läses på heltid under fem veckor. På så sätt läser man 400 poäng (fyra normalstora kurser) på 20 veckor = höstterminen på komvux. På våren kan man hinna med 450 och till och med med 500 poäng, eftersom vårterminen är längre.

    Det finns några kurser på gymnasiet som är á 50 poäng, men de är inte så många. Jag vet inte hur många poäng du behöver läsa till men gissar på att 17 kurser innan nästa sommar - blir nog svårt att hinna med.

    Komvux brukar inte ge plats på fler kurser än dem som utgör heltid. Detta pga risken är stor att man klarar inte godkända betyg, om man läser på mer än heltid. En annan orsak till varför komvux inte brukar ge plats på kurser som överstiger heltid - är att platserna ska räcka till fler studerande, annars kan det bli så att en person läser på 150% och en annan inte får läsa alls (utbildningsplatser kostar pengar; och budget är begränsad).

    Fundera på om du vill skaffa dig kunskaper genom självstudier och anmäla dig till prövningar. Genom att kombinera studier på heltid + självstudier och prövningar... kanske du kan hinna. Det är upp till dig om du orkar läsa på så mycket mer än heltid. Allmänt är det inte att rekommendera, därför att risken finns att både inte klara att få godkända betyg + även att påverka sin hälsa i en negativ riktning (pga överansträngning).

    Hälsningar

    Daniel