Lina
    Hej!
    Jag går tredje året på samhällsprogrammet och jag har läst tyska 3 och 4, och håller just nu på att läsa engelska 7. Har jag full merit med tanke på att tyska 3 ger 1 merit poäng och tyska 4 0.5 merit poäng och engelska 7 1 poäng.

    Frågan är ifall jag kommer få meritpoäng för tyska kurserna (3&4) som var obligatoriska för mig att läsa på programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej lina,

    det är 2 kurser "Moderna språk" och inte just ett visst språk eller viss nivå som är obligatoriska på Samhällsvet.programmet på gymnasiet.

    Eng 7, Mod.språk 3 och 4 brukar tillsammans ge max i merit, dvs 2,5 meritpoäng. jag skriver "brukar" för att det finns några få högskoleutbildningar där mod.språk 3 krävs för Särskild behörighet och då ger inte den kursen merit just vid ansökan till den utbildningen; och i så fall har man antingen 2.0 i merit eller så har man max i alla fall, ex. om matte ej krävs och du läser ju matte 2 och får du godänt betyg i matte 2, ger matte 2 en helv meritpoäng (men bara vid ansökan till de utbildningar där matte 2 ej krävs för särskild behörighet).
    Vänligen
    Julia