Lafan

    Hej! Jag undrar om man får meritpoäng för tyska 3 och 4 om man har läst samhällskunskapprogrammet intiktning sam ? eftersom dessa är obligatorisk ämnen att läsa och jag vill plugga till sjuksköterska får jag då 1,5 merit för tyska eller får man inte eftersom det va obligatorisk att läsa detta på sam.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jo, du får 1,5 meritpoäng för godkända betyg i tyska 3 och 4 om du efter gymnasiet söker till sjuksköterskeprogrammet. På samhällsvetenskapsprogrammet är det obligatoriskt att läsa 2 kurser Moderna språk (vilket man bl.a kan se i Programplanen för SA) och eleverna kan därför t.ex läsa franska 1 och spanska 1, alltså två kurser men som är på lägre nivå än mod.språk 3 (eller läsa modersmål i stället för moderna språk).
    Vänligen
    Julia