Elev

    Hejsan, jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet och har precis valt engelska 7 som individuellt val och matte 5 samt naturspecialisering som programfördjupningar. Matte 5 och engelska 7 ger båda 1 meritpoäng var, men det står att även matte 2,3 och 4 ger 0.5 poäng var. Eftersom jag går natur måste jag ju läsa matte 2 3 och 4 så jag undrar om jag får merit för dem eller bara matte 5 och engelska 7?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alvin,
    svar på din fråga beror på vilken är särskild behörighet till den högskoleutbildningen som du ska söka till.

    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/merit - att kurserna i matte upp till matte 4 ingår som Obligatoriska i din utbildning, spelar ingen roll för hur meritpoängen funkar.
    Det är annat som spelar roll - bl.a vad din högskoleutbildning kräver; om du kommer söka till läkarprogrammet eller civilingenjörsprogrammet där det krävs matte 4, får du meritpoäng för Högre kurser än matte 4, alltså matte 5 och matte specialisering, men om du skulle söka till juristprogrammet, där matte inte krävs - då får du meritpoäng redan för matte 2, och sedan för matt 3 och 4.
    Max merit inom matte är dock 1,5.
    Ingen kan få fler meritpoäng inom matte än 1,5 och inte fler än 2,5 meritpoäng, totalt sett.

    • Elev : Ok, tack så mycket för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!