Aron
    Hej, undrar om man får meritpoäng om man går matte3b som ingår i linjen (ekonomi).

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Aron,

    Svar på din fråga beror på... flera saker.

    För det första så kan man endast få max 2,5 i merit. Och om du t.ex får 1,5 för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och ännu 1.0 för godkänt betyg i Engelska 7, då uppnår du Max i merit och kan inte få fler meritpoäng.

    För det andra, så beror det på vad behörighet är till den högskoleutbildning som du söker till. Ex. om du söker utbildning till Fastighetsmäklare eller till Högskoleingenjör eller till Civilekonom, - till alla de är matte 3 ett KRAV. Då får du inte meritpoäng för matte 3, utan först för matte4. Man får, alltså meritpoäng för "högre kurser i matte", högre än det som krävs.

    Men om du söker utbildningar där matte inte krävs för särskild behörighet - t.ex om du vill utbilda dig till Jurist - då får du 0.5 i merit även för matte 2 och ännu 0.5 i merit för matte 3, förutsatt att du inte redan får max i merit genom andra kurser.

    Läs gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng>>> och hör av dig igen om ngt. fortfarande är oklart.

    Hälsningar

    D. SYV