Daniel SYV

    Hej Demian,

    jag vet inte vad du har för modersmål /vilket språk/, men vi säger, ... bara för att ta ett exempel att det är turkiska.
    Betyg i Moderna språk /turkiska/ 3 och 4 - får man meritpoäng>>;
    men Modersmål /turkuska/ 1 och 2 eller för kursen Aktiv tvåspråkighet - som finns inom ämnet Modersmål på gymnasiet, ger inte Meritpoäng.

    Dock kan man ha stor nytta av sina kunskaper i modersmål. Förutom självaste Kunskaper i språket, kan man även ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk som finns på flera av gymnasieskolans program*** - med kurser i Modersmål (på så sätt kan man slippa läsa moderna språk på gymnasiet, ex. tyska, franska eller spanska - utan man kan läsa sitt modersmål i stället och ändå uppnå kraven för examensbevis).
    Mer nytta med kurser i modersmål finns också på så sätt att man måste ha 200 poäng inom Individuellt val, gäller på alla gymnasiala program. Och du kan t.ex läsa Modersmål 1 och 2 och på så sätt slippa läsa andra kurser, få höga betyg i ditt modersmål och på så sätt höja ditt Jämförelsetal på dina gymnasiala betyg.

    Betyg i kurser inom individ.val räknas in i elevens Jämförelsetal. Sedan kan det på gymnasiet finnas möjlighet att läsa MODERNA SPRÅK /turkiska - vi tog det språket som exempel/ - 3 och kanske också 4. Och för godkända betyg i de kurser får du Meritpoäng.

    Det finns alltså ganska mycket som man kan använda kunskaper i modersmål till.

    På grundskolan
    Om du får högt betyg i modersmål mot slutet av årskurs 9, kan du ersätta ett lägre betyg med det högre betyget /i modersmål/ och på så sätt få bättre konkurrens-möjlighet; högre Betygspoäng med vilka du konkurrerar om plats på gymnasiet.

    Jag vill därför avråda från att hoppa av studier i modersmål.

    Hälsningar

    Daniel
    ________
    *** Obligatoriska kurser i Moderna språk finns på Naturvetenskapsprogrammet>>, på Ekonomiprogrammet>>, på Samhällsvetenskapsprogrammet>> och på >>Humanistiska programmet.

    På NA och EK är det obligatorisk att läsa minst 1 kurs Moderna språk;
    och på SA och HU - minst 2 kurser Moderna språk.
    Utan betyg i kurser "Moderna språk" - kan man inte på gymnasiet ta ut examensbevis>> från de ovan nämnda gymnasieprogram.
    På andra gymnasieprogram är det frivilligt att läsa moderna språk.