Tilde
    Hej!
    Jo min fråga är om man kan få någon slags extra förtur eller "meritpoäng" även på universitet för att komma in på andra program eller kurser? Exempelvis så ska jag nu börja plugga kriminologi men min tanke är att så småningom komma in på socionomprogrammet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilde,

    till socionomprogrammet, som är Grundprogrammet på högskolenivå, söker man med sina Gymnasiala betyg och hänsyn brukar inte tas till tidigare studier på högskolevivå.

    Men ibland kan AU-alternativt urval>> - "öppnas" på något lärosäte under en eller flera antagningsomgångar och i så fall kan de utbildningsansvariga ta hänsyn till "andra meriter" och då är det Arbetslivserfarenhet och tidigare studier ett stort Plus, men det är endast om AU-urval kommer att "öppnas".
    I vanliga fall rekommenderar vi att satsa på att försöka höga sina gymnasiala betyg; göra högskoleprovet och söka till alla de olika orter där programmet ges i förhoppningen att man kommer in på någon av orterna.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen

    L.

    Liselotte