Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Abdalla,
    betyg i "hemspråk" kan man ha som Modersmål eller som Moderna språk eller både och.... I alla fallen kan det betyget (de betygen) användas.
    Om man har betyg i Moderna språk (som lästes som språkval) i sitt slutbetyg från grundskolan, får man plussa på de poängen utöver summan av 16 bästa betyg.
    Betyg i modersmål ingår bland de 16 bästa (högsta) betyg. Alltså om betyget i modersmål är högre än ngt. annat betyg, kan betyget i modersmål i så fall "ersätta" ett annat, lägre, betyg. Men om betyget i modersmål inte är högre än ngt. annat betyg, då räknas det inte in... (detta om man sammanlagt har fler än 16 betyg i sitt slutbetyg från grundskolan).

    Sammanfattning
    betyg i "hemspråk" (om man menar Modersmål) kan räknas in, men inte alltid - det beror på... läs förklaring ovan. Läs även gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-merit.

    Hälsningar
    Mikael