Jimbo
    Gick första dagen idag på mitt gymnasium men fick inget SL-kort. Avståndet är längre än 6km, men mitt gymnasium är en friskola. Ska jag kontakta min SYV för att få kort?
    • Anna :

      Vilken skola går du på? och i vilken kommun är du folkbokförd? Har du frågat på din skola? Finns det info på skolans hemsida och/eller på den kommunens hemsida där du är folkbokförd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jimbo!

    Du uppger inte vilken skola du går på och i vilken kommun du är folkbokförd och det är info som vi måste ha för att kunna forska vidare och kunna ge dig svar.
    Det är inte samma rutiner i alla kommuner och städer.... .

    Att du går på just en friskola borde, dock, inte spela någon roll - om du pendlar dagligen till din skola.

    Skillnad på fristående och kommunala gymnasieskolor märks när elever flyttar till skolorten (det är då olika "instanser" där eleverna ansöker om Inackorderings-tillägg eller bidrag för att täcka en del av kostnader i samband med boende på skolorten). Men när elever pendlar till sin skola (dagligen) borde det inte spela roll om det är en kommunal eller en friskola du går på.

    Vad svarade personal på skolan när du ställde frågan om åk-kortet till dem?