Kevin
    Jag har precis tagit examen och har fått ett väldigt tidigt besked från en "folkhögskola" som vill ha svar senast på FREDAG. Skolan är mitt personliga andra hands val och jag vill veta om jag har kommit in på en "yrkeshögskola" som är mitt första hands val. Men jag har fått besked av skolan att antagningen är klar om ca 2-3 veckor.

    Kan jag svara ja på "folkhögskolan" utan att det påverkar min ansökan till "Yrkeshögskolan"?

    Mvh Kevin

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kevin,

    ansökningar till folkhögskolor och till yrkeshögskoleutbildningar är inte på ngt. sätt "sammankopplade", utan helt oberoende av varandra.

    Du kan därför tacka Ja till folkhögskolan och sedan, i fall du skulle komma in på yrkeshögskola - ändra dig. lämna ÅTERBUD, eller hoppa av en utbildning kan man alltid göra.

    Vad skulle du läsa på folkhögskola och på yrkeshögskola? Jag är nyfiken.. :)

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för det snabba svaret, folkhögskolan jag har kommit in på heter Ädelfors och jag väntar fortfarande på svar från yrkeshögskolan Yrgo.
    • Anna : Det är fritidsledarutbildningen / http://www.framtid.se/yrke/fritidsledare / på folkhögskola, kanske? För den ligger på eftergymnasial nivå. Annars är det gymnasieutbildning man läser ofta på folkhögskolor och gymn.utbildning har du redan.