Daniel SYV

    Hej David,
    svar på din fråga beror i mångt & mycket - om du läser de högskoleförberedande kruserna (jag antar att det är svenska 2 och engelska 6) som U-kurser, utökade, utanför programmets 2500 poäng. För att i annat fall så kommer du, vid avhopp från kurser, gå ner till deltidsstudier; vid så sent avhopp kan du med stor sannolikhet inte "hoppa på" andra kurser (men prata om det med SYV på din skola).

    Vid deltidsstudier på gymnasiet finns det 2 negativa konsekvenser
    1. eleven har inte rätt till studiehjälpen från CSN
    och
    2. eleven kommer troligtvis inte uppfylla kraven för Examensbevis (om inte hen "tar igen" de "missade poängen" vid en senare årskurs, vilket är svårt - då måste eleven läsa på mer än heltid nästa årskurs; det kan också bli svårt schema-mässigt).

    Vi avråder bestämt från att hoppa av kurser på gymnasiet, innan man har pratat med syv på sin skola och försökt lösa problemet på ngt. annat sätt än genom ett avhopp.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Hej, tack för ditt svar. Så om jag tar bort engelska 6 och svenska 2 måste jag gå ner i deltisstudier?.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    Jag tycker du fick ett korrekt svar från Daniel SYV.

    Dock vill jag lägga till en sak: det går att ha "lite" F-betyg i ett examensbevis... max 250 poäng F går det att ha och ändå få ut sitt examensbevis; inte i vilka kurser som helst, men på yrkesprogrammen är inte svenska 2, 3 eller eng 6 obligatoriska kurser och det går därför att med F-betyg i två av de kurserna ändå uppfylla kraven för examensbevis (i 2 av kurserna är det pga 3 kurser går ut på sammanlagt 300 poäng och det blir för många F i så fall).

    Så länge du går på lektionerna har du rätt att ha studiebidrag från CSN, även om du inte presterar på godkända nivåer och får F-betygen.

    Deltar du i majoritet av lektionerna under en kurs, har lärare "underlag för att sätta betyg" men betyget kan bli F-betyg. Oavsett hur många F du har, har du rätt att fortsätta inom gymnasieskolan, läsa vidare på den utbildning där du har en gång blivit antagen.

    Du kanske också uppfyller kraven för examensbevis, med några F betyg.

    Därför vill jag uppmuntra dig att fortsätta läsa alla de kurser som du läser nu (såvida du inte läser U-kurser, enligt rektors beslut).

    Vi håller tummarna och hoppas att du uppnår godkända betyg, vilket vore det bästa, ur alla synvinklar. Men även om du, olyckligtvis, ej uppnår godkänt, vet du i så fall att du har gjort ditt bästa.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv

    • : Hej julia. Vill tillägga att jag klarar av kurserna och kan med sannolikhet få bra betyg i dem men jobbar med annat efterskolan och kommer med 100% inte gå högskola och vill därav ta bort dem kurserna.