Jocke
    Jag ska börja gymnasiet nu i höst, på naturvetenskap. Jag har gått spanska från 6:an upp till 8:an. Språk är inte min grej, det var darför jag bytte till extra engelska. Jag har hört nu att moderna språk är obligatoriskt i NV, gymnasiet. Det jag undrar är om man får välja ett ovanligt språk (Kinesiska, Ryska osv) som skolor inte erbjuder. Går det att fixa eller måste man gå de 1. De vanliga (Tyska, Spanska, Franska) eller 2. En skola som erbjuder ovanliga moderna språk.
    Gynmasiet jag har valt erbjuder inte öppet ovanliga språk, men går det att samtala med rektor? Vill helst byta ut moderna språk till Ryska

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jocke,

    det är en kurs moderna språk som är obligatorisk på Naturvetenskapsprogrammet. Det finns exempel på at elever läser mer moderna språk, men det är i så fall "i mån av lust och möjlighet", dvs är inte obligatoriskt.

    Angående vilka moderna språk man kan läsa - så är det så att det är just den gymnasieskola där du blir inskriven som får statsbidrag för att ge dig undervisning... och skola är inte alls skyldig att köpa kurser utanför sin egen skola; det är dyrt och besvärligt att köpa kurser utanför sin egen skola, därför görs det, i princip, inte.
    Det är till 99,99% så att elever läser moderna språk (och alla andra kurser) - på sina egna skolor, ej på andra ställen.
    Det är också lärarbrist; svårt att hitta lärare. Därför blir det i praktiken så att man - tyvärr! - får välja läsa det som den egna skola kan erbjuda och i princip vara glad att det erbjuds någon möjlighet till att Välja, över huvudet taget; finns det inte lärare - så vad ska man göra? Ex. i ryska - vem kan undervisa i ryska som inte kan ryska själv, t.ex? Det finns dessutom från 1 juli 2015 kravet på att lärare, som sätter betyg, ska vara behöriga med legitimation från Skolverket. Lärare kan i praktiken ha stora svårigheter att 1. hitta en behörig lärare i ryska;  2. anställa honom/henne - för att det, för det första, ska finnas tillräckligt många elever som ska läsa i grupp, och sedan vill ju lärare ha heltidsjobb också! för att kunna försörja sig... och om läraren ej är behörig i andra ämnen som skola behöver ge undervisning i - vill ju inte skola anställa en sådan lärare ju... det går inte ihop ekonomiskt, tyvärr.
    Du kan givetvis prata mer rektor och med annan persona på skolorna.
    Dock tror jag att du får ett svar att "på vår skola kan vi erbjuda de här språken"... och det är Tyska, Franska och Spanska som måste erbjudas och förhoppningsvis också kan erbjudas (ex. om ingen lärare finns att få tag på - då kanske skola ej kan erbjuda inte ens det som måste erbjudas... tyvärr).

    Det är bra att du vill lära dig ett ovanligt i Sverige språk, ryska! Dock är det så att det är ett svårt språk att lära sig om man ej har ett annat slaviskt språk som sitt modersmål. På den tiden som En Nybörjarkurs går, 100 poäng (motsvarande heltid under 5 veckor, dvs 200 timmar) - kan man inte lära sig särskilt mycket; det blir i princip bara lära sig lite grand... för att antingen sedan glömma nästan allt, eller att fortsätta läsa mycket-mycket mer, om man vill "komma någotvart".

    Studie- och yrkesvägledare

    Enligt våra uppgifter är det följande gymnasieskolor som ev kan erbjuda läsa Ryska:

    i Stockholm
    Hersby gymnaisum - Kungsholmens gymnasium - Södra Latins

    i Uppsala
    Kommunala gymnasieskolorna kan troligtvis alla erbjuda läsa ryska.

    i Västra Götaland
    Uddevalla Gymnasieskola, i Agneberg

    i Skåne
    Ystad gymnasium - Österport - och Snitz i Malmö, samt
    Cybergymnasiet i MaImö.

    Gävle
    Vasaskolan

    Göteborg
    Kitas gymnasium & Schillerska - och ett antal andra skolor /inom den Gemensamma gymnasiet - samarbete med Språkcentrum/

    Avesta
    Karlfeldtgymnasiet

    Borås
    Bäckängsgymnasiet