Per

    Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2005. Jag hade en del IG, men håller nu på att läsa upp betygen så att jag ska kunna få ut ett slutbetyg med alla ämnen godkända. Jag undrar om det som kallas för gymnasiearbete, som jag har godkänt i och med i betyget från 2005, kan ingå med 100 poäng i slutbetyget i år 2020? Eller måste jag ersätta de 100 poäng med ett annat ämne? Tack så mycket.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Per,
    betyg i Gymnasiearbete får ej ingå i ett Slutbetyg. Däremot i Examensbeviset är gymnasiearbete en obligatorisk kurs.
    ***
    Om du undrar om kursen "projektarbete" så är det en gammal kurs som ej har någon motsvarande nu kurs; se gärna Tabell för utbyteskomplettering; Det går sedan juni 2016 ej längre få betyg i de gamla kurserna, alltså går inte få betyget i projektarbete, men om du redan har, sedan innan, betyg i Projektarbete så kan den kursen ingå i ett Slutbetyg.
    ***
    Planering mot ett slutbetyg får du gärna göra med SYV på komvux. OBS! "deadline" är 1 juli 2020; efter det kan man inte längre få ut ett Slutbetyg.
    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Hej Mikael.

      Tack så mycket för hjälpen.

      Jag kollar på mitt gamla samlade betygsdokument, där står det "Projektarbete" med kurskoden PA1201 som jag har godkänt. Får jag alltså ha med detta i mitt slutbetyg i komvux, innan 1 juli 2020?

      Med vänlig hälsning,

      Per

    • Mikael : Som vi på Fråga SYV tolkar reglerna så får Projektarbetet ingå i Slutbetyget.
    • : Det låter bra. Tack så mycket för hjälpen Mikael.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack så mycket Julia.
    Läs alla kommentarer