Filip
    Hej,
    Min kompis ansökte om att få ledigt till sin gymnasieskola men den beviljades inte (5 skoldagar). Sen så blev har sjuk under den veckan som han hade ansökt om ledighet från. Han lämnade in sitt intyg men han fick fortfarande ogiltig frånvaro.
    Får gymnasieskolorna sätta ogiltig frånvaro över ett läkarintyg om de tror att man är frisk men anmält sig sjuk?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filip;

    du ställer en intressant och viktig fråga, men din fråga är av en skol-JURIDISK-karaktär... och SYV är inte en jurist.
    Jag kan tänka mig att personal på skolan är mistänksam mot att man först ansökte om ledighet; fick Nej och sedan blev sjuk just samma dagar... det är ett otroligt sammanträffande i så fall! Men det kan ju ändå hända att man på riktigt blev sjuk.
    Har man ett giltigt läkarintyg som sjukskriver på heltid, så tycker ju jag personligen att läkarintyg gäller och man borde ej få ogiltig frånvaro... men vi på fråga syv bestämmer ju inte det; Rektor på skolan är ytterst ansvarig.
    Om din kompis och/eller kompisens vårdnadshavare har pratat med rektor på skolan men ej kunde komma överens - och din kompis vet att hen har rätt, då råder jag att överväga att anmäla det inträffade till Skolinspektionen.

    Liselotte