Michelle
    Hej
    Om jag vill välja att läsa till fastighetsförvaltare på universitet kan jag då bli jurist i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,

    för att i Sverige bli Jurist <<, måste man få juristexamen och för det måste man läsa på Juristprogrammet. Man måste konkurrera om platsen på Juristprogrammet på universitetet, det gör man med sina gymnasiala betyg eller med resultatet av högskoleprovet.

    Att man innan man söker Juristprogrammet på universitetet, har utbildat sig till fastighetsförvaltare eller till ngt. annat yrke - spelar ingen roll. Det är möjligt att man kan få högre resultat på högskoleprovet om man har läst mer efter gymnasiet... men formellt sett, så får man inga fordelar för att man har någon annan eftergymnasial utbildning, när man söker till juristprogrammet på universitetet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA