Liselotte
    Hej
    Jag är intresserad av utbildning inom ekonomisk fastighetsförvaltning. Jag jobbar i dag som fastighetsmäklare. Kan jag plocka ihop enskilda kurser för att bli diplomerad fastighetsförvaltare eller måste jag läsa ett helt program? Jag har ju läst till fastighetsmäklare på universitetet i Borås samt så har jag tagit extra kurser i ekonomi. Vilka kurser behöver jag i så fall ta?
    Om ni inte vet, kan du ge mig information vart jag kan vända mig för att få reda på detta?
    Jag har sett att det finns en del KY utbildningar som är på 2,5 år samt så har jag sett att man kan betala för en snabbare utbildning via en del andra skolor. Men frågan är om jag behöver detta eller om jag kan plocka ihop några kurser, så att det täcker upp till att bli behörig diplomerad fastighetsförvaltare.?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liselotte,

    yrket fastighetsförvaltare >>> hör i Sverige ej till de så kallade Reglerade yrken >>. Det är därför upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som krävs.

    I din fråga nämner du "KY" utbildningar - jag tror du syftar på de "gamla" Kvalificerade yrkesutbildningar som sedan några år har upphört. Numera finns det YH-utbildningar - Yrkeshögskola.

    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Kika gärna på https://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda

    En Distans-utbildning till fastighetsförvaltare (inom yrkeshögskola) - hittade jag i Umeå: https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-umea/fastighetsforvaltare-folkuniversitetet-umea

    Annars så ser det ut som att man får >> 16 träffar på "fastighetsförvaltare" på YH-guiden: Se gärna på de olika utbildningspresentationerna.

    Mitt råd är att du vänder dig direkt till utbildningsanordnare av de utbildningar som du är intresserad av. De kan förhoppningsvis svara ang. möjlighet för dig att Komplettera och få diplom eller examen från deras utbildning.

    Som sagt, pga det handlar om ett yrke som ej hör till "reglerade yrken" så blir det upp till varje arbetsgivar och till varje utbildningsanordnare att bestämma vilka krav de ställer - det finns alltså inte några strikta generella krav som gäller för de olika utbildningar till fastighetsförvaltare.

    Olika privata utbildningsanordnare kan också erbjuda utbildningar till fastighetsförvaltare. Vi kan dock inte svara ang. villkor eller kvalité inom det område. Vi har inte möjlighet att kontrollera om utbildningsanordnare håller god kvalité; priser kan variera - och vi kan inte ta ansvar för att rekommendera någon av dem pga vi vet ej om man som studerande eller f d studerande blir nöjd. Det blir upp till dig att hitta dem och bedöma om du vill ha "med de att göra" eller inte. Det är inte farligt att kontakta alla de olika utbildningsanordnare och ställa samma fråga och jämföra deras svar.

    Ang. Yrkeshögskola, www.yhguiden.se - så kan vi med gott samvete rekommendera alla de olika yrkeshögskoleutbildningar; detta pga Myndighet för yrkeshögskola står för beviljande och tillsyn kring dem.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Du får gärna höra av dig igen och berätta hur det går.

    Bästa hälsningar
    ANNA