Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Michael,
    det är Fastighetsmäklarinspektionen som registrerar fastighetsmäklare; På FMI´s hemsida kan man läsa om vilka som behöver registrera sig och vad som krävs för att bli godkänd:
    fmi.se/registrering läser man bl.a följande: bland kraven " Är redbar och i övrigt lämplig som fastighetsmäklare.

    När du ansöker om registrering begär vi utdrag ur Polismyndighetens och Kronofogdemyndighetens register." - Hur FMI tolkar "redbar och i övrigt lämplig" och vad de tittar på utdraget ur Polisens register kan inte vi här på Fråga SYV svara.
    Kontakta FMI eller chansa på att du kommer bli godkänd och registrerad alternativ välj arbetsområde där du inte behöver bli registrerad eller jobba med ngt annat tills du förhoppningsvis kan bli registrerad. Ännu ett alternativ är att du med utbildning till fastighetsmäklare söker jobb som fastighetsmäklarassistent. Så vitt jag vet behöver inte fastighetsmäklarassistenter bli registrerade.