Aylin

    Hej Fråga Syv, tack för att ni finns. Håller just nu på att läsa fristående kurser (planerar att läsa 120HP) för att kunna registrera mig som fastighetsmäklare. Om jag i framtiden vill arbeta som ekonom parallellt, kommer min mäklarexamen som jag håller på att pyssla ihop komma till nytta? Dvs hur mycket mer kommer jag behöva att läsa för att även bli ekonom?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aylin,
    tack för att du tackar oss för att vi finns!

    Ang. jobba som Ekonom, så är det, i Sverige; ett icke-reglerat yrke (till skillnad från Fastighetsmäklare). Det är varje arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning hen tycker är OK att ha. Ofta har ekonomer kandidatexamen i ekonomi (som lägst). Men det finns diverse olika exempel på att folk med olika utbildningar kan arbeta helt eller delvis som "ekonomer" - exempelvis kan man på ett litet företag vara både personalansvarig och ekonom (i ett, alltså).

    • : Ok men om jag får mäklarexamen, vilka kurser måste jag då läsa för att dessutom kunna ta ekonomie examen på ett lärosäte?
    • : Är många av kurserna gemensamma eller kommer jag att behöva läsa mycket för att även kunna ta ut ekonomie examen?
    • Anna : Varje lärosäte i Sverige (högskola eller universitet) får i mångt och mycket själva bestämma vilka kurser man får ta in i kandidatexamen. de gemensamma kraven är_ minst 180 högskolepoäng (tre års studier på heltid) men minst hälften (90 hp) i sitt huvudämne + kandidatkurs med godkänt resultat. Fastighetsmäklare kan man bli på 2 års studier på heltid på högskolenivå; det kan finnas program som både ger kandidat i ekonomi och samtidigt inkluderar alla kurser som krävs för att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare. Utbud av högskoleutb. med start våren 2020 blir klart till 15 sept.2019 och kan ses på www.antagning.se0
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aylin,
    jag har skrivit kommentar som svar på dina kommentarer men vill nu även komplettera med följande: du kan kika på de svenska lärosätenas gemensam hemsida - en lista på de treåriga program som kan leda till möjlighet att registreras som fastighetsmäklare och samtidigt ta ut kandidatexamen i ekonomi - här.

    Råder dig läsa noga all info på lärosätenas egna hemsidor: se om det står att man läser kurser för kandidat i ekonomi och alla kurser som ger möjlighet att bli registrerad som fastighetsmäklare.
    Utbildningsutbud förändras. Vilka program som kommer att starta våren 2020 eller hösten 2020 vet vi idag ännu inte med någon större säkerhet.
    Utb.utbud fastställs helt och hållet till första dagen i anmälningsperioden (som för vår-starten är den 15 sept; och för höststarten - den 15 mars).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp
    ANNA