Karoline
    Hej jag undrar vilka utbildningskrav som krävs för att bli fastighetsmäklare i Sorbritanien, Norge, Frankrike, Spanien, Finland och Danmark.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karoline, vi har tyvärr inte några egna experter på arbetsmarknader i andra länder än Sverige. Vi kan därför - tyvärr - endast hänvisa till att söka info på de sajter som vi bedömer som pålitliga. Vi kan också ge råd att fråga EURES-rådgivare (experter på olika länders arbetsmarknader - det gör man genom Arbetsförmedlingen eller genom att själv skicka en fråga till en eller flera sådana EURES-rådgivare).

    Frågor om arbetsmarknaden i Frankrike - var god skicka din fråga till [email protected] eller till [email protected] eller till [email protected]

    Frågor om arbetsmarknaden i Norge - var god skicka till [email protected] och/eller till [email protected] eller till [email protected]

    Frågor om arbetsmarknaden i Finland - var god skicka din fråga till [email protected] och/eller till [email protected]

    Frågor om arbetsmarknaden i Danmark kan du skicka till [email protected] och/eller till [email protected]

    Frågor om Storbrit. (var god skriv på engelska) - till [email protected] eller [email protected] och/eller till [email protected]

    Frågor om arbetsmarknaden i Spanien - [email protected] eller [email protected] eller [email protected] eller [email protected] och/eller till [email protected]

    Övrigt
    Man måste kunna landets språk mycket väl - prata och skriva flytande på "landets språk" för att lyckas i yrket som fastighetsmäklare.
    Arbetstillstånd kan krävas. Det måste man kontrollera på förhand - vad gäller och om just du ska kunna få arbetstillstånd (jag tänker här i första hand på "Brexit" - att Storbrit. inte längre ska vara med i EU).
    Det kan vara en bra idé att kontakta ambassader och konsulater - de kan ha egna experter på arbetsmarknaden eller så borde de kunna hänvisa rätt, tänker jag.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    För att hitta information om utbildningar i Finland var god se studieinfo.fi.

    En annan bra sida är Yrkesinfo ammattinetti.fi (du kan välja svenska som språket från övre vänstra hörnet). (I Finland använder man egentligen term ’fastighetsförmedlare’ i stället för fastighetsmäklare så det är bättre att använda det som sökord.)

    Vänligen kolla även följande sida: decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/studierna/annat-studierelaterat/ff.

    Skolor som ordnar utbildning eller prov för fastighetsförmedlare i Finland:
    www.kiinko.fi/in-english
    www.kvkl.fi
    https://kauppakamari.fi.

    Med vänliga hälsningar
    S.

    Ang. yrket Fastighetsmäklare i NORGE
    Hei,
    Disse lenkene skulle gi informasjon til spørsmålene dere har:

    https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/eiendomsmegler
    https://www.finanstilsynet.no/forbrukerinformasjon/eiendomsmegling/

    *****
    På nettsiden til NOKUT (Norsk autorisasjonskontor for utenlandsk utdanning) fant jeg følgende informasjon;

    [email protected]

    Telefon: 22 93 98 00.
    Følg denne lenken https://www.nokut.no/databaser-og-fakta/yrkesliste/, og skriv «eiendomsmegler» i søkefeltet.

    Kanskje Norges Eiendomsmeglerforbund, www.nef.no, også kan gi deg informasjon om utdanningskrav.

    Med vennlig hilsen/Best regards

    S.