Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tina,
    har du - engligt rektors beslut - läst Utökat program, dvs mer än 2500 poäng totalt? Om ja - kommer minst en kurs vara i ditt examensbevis markerad med "U" - utökad. I så fall är det fördelaktigt för dig att ha Franska 4 som "U"-kurs i ditt examensbevis, för att betyg i den kursen kommer i så fall synas i ditt examensbevis men INTE räknas in, dvs inte kommer att påverka konkurrenskraft i dina betyg.

    Däremot om du endast - totalt - läste 2500 poäng - kommer inga kurser vara U-kurser och då räknas alla betyg in.
    Om du inte vet om du läste utökat program eller inte - fråga SYV på din skola.
    Det är inte eleven själv som bestämmer innehåll i sitt examensbevis.
    Examensbevis utfärdas enligt den individuella studiplanen som varje elev på gymnasiet måste ha, den planen skrivs pro-aktivt (framåt) och bör ej revideras retro-aktivt (bakåt). Dock vet vi att gymnasieskolorna ibland vill hjälpa sina elever att få högre meritvärde och reviderar retoraktivt. Hur din gymnasieskola gör, vet vi inte.

    Men, som sagt, om du ej läste utökat program, finns det inget att byta mot eller ändra på - utan alla betyg (förutom gymnasiearbete) kommer att räknas in i ditt jämförelsetal i så fall, tyvärr.

    Vänligen
    L.

    Liselotte