Daniel
    Hej! Jag fick brevet man skulle få om man kommit in på sitt gymnasium man valt och där står det att jag kom in på mitt andra val men på mitt första val står det fortfarande detta val behandlas av ett annat kanli... sen fick man välja tre alternativ och då valde jag att jag ville vara reserv på högre val alltså mitt första val. Skolan börjar om en vecka och jag har fortfarande inte fått något brev om man kom in på mitt första val eller inte.. det står bara detta val behandlas av ett annat kansli, behörig och mina poäng sen är det streck på resten och antal platser 0... när jag gjorde mitt första val så gjorde jag det med skolans syv och hon skrev in en ansökningskod för att flygteknik fanns inte att välja men den linjen finns på den skolan. Hoppas ni förstår vad jag skriver om haha men vad tror ni? Jag tror att syv har skrivit in fel ansökningskod... för att om jag kollar på skolans sida så finns ansökningskoden där men den är helt annorlunda än den på brevet och på dexter...

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Daniel, om det i ditt gymnasieantagningsbesked står "detta val behandlas av ett annat kansli..." - då borde du få Antagningsbesked även från "den andra kansliet". Så, du har, alltså, inte fått ngt. besked från "det andra" kansliet?
    Att man kan skriva in fel kod, kan hända. Alla är vi människor och kan göra fel ibland.

    Kontakta personal på ditt antagningskansli och förklara så som du förklarar till oss här och be om hjälp.

    Om du vet Vilket det andra kansliet är, kan du kontakta dem också. Men om koden skulle faktiskt vara fel, så kanske det andra kansliet ej har fått din ansökan över huvudet taget, tyvärr.

    Ta nu och prata med ditt antagningskansli. På www.antagningskanslier.se - hittar man kontaktuppgifter till alla de olika antagningskanslier i hela Sverige.

    Hälsningar och LYCKA TILL

    Daniel SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    det finns Flygteknik, FTU på 9 gymnasieskolor> runt om i Sverige. Till vilken skola har du sökt? Du kan prova vända dig till den skola du sökte till, fråga om du möjligtvis finns i lista på de antagna elever.

    Det är extremt olyckligt om du pga ett tekniskt fel /t.ex om det var fel kod i ansökan/ - inte fick plats, trots att dina betyg skulle egentligen ge dig plats på utbildningen. Jag tycker du måste definitivt försöka få svar på vad som hände och du måste få ANTAGNINGSBESKED från Flygteknikerutbildningen (även om du inte kom in, boder du få besked, t.ex Reservplats nr..... eller ngt. besked i alla fall).

    Vi här på Fråga SYV kan inte veta vad som hände med din ansökan. Vi råder dig att omedbart försöka få svar från personal på ditt gymnasieantagnignskansli, som kan se din ansökan och svara på om det är rätt eller fel kod som användes. De måste också kunna svara dig ang. Vilken "den andra" kansli det är som borde hantera din ansökan till FTU. Om du svarar till oss vilken gymnasieskola du sökte FTU på, kan vi se vilket kansli som hanterar antagning till den utbildningen.

    En annan fråga: är det mycket viktigt för dig att komma in på FTU och du är därför beredd att flytta långt för att gå utbildning? I så fall kan jag berätta för dig att enligt våra uppgifter finns det ledig plats på FTU på nordiskt-flygteknikcentrum i Luleå>> och om du är behörig till den utb., borde du kunna komma in där snabbt.

    Var god hör av dig ang. hur det går: vem du var i kontakt med och vad du fick för svar.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej! Tack för svar:) den skola jag sökt till heter arlandagymnasiet.
    • Julia : Har du fått ngt. svar från ditt antagningskansli? eller från någon annan - om vad som hände med din ansökan?
    • Julia : Nu har jag pratat med ansvarig för FTU på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/arlandagymnasiet och de har fullt på utbildningen, och reservkö. Det finns ingen ledig plats. antagning till FTU sköter inte skolan själv, utan Antagningskansliet - du finner kontaktuppgifter till Gymn.antag Sthm län på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan/ - de kommer med all kontakt med dig fråga om ditt personnummer, annars hittar de inte dig i systemet. Om din ansökan ej gått iväg till gymn.antag i Sthm län, då har den fastnat på ditt eget antagnigskansli. be i så fall att personal på ditt eget antag.kansli ger en utförlig förklaring på vad som hände med din ansökan. Om det visar sig att du har högre Mtv/Betygspoäng än de som är Antagna, kan man försöka be rektor på Arlanda gymnasiet göra "överintag" - ta in dig utöver det antal elever som de egentligen tar in.
    • Julia : Kontaktuppgifter till ditt eget antag.kansli ser du på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-uppsala/
    • Julia : Mitt råd är att du ringer nu på en gång eller ber dina vårdnadshavare att ringa till ditt antag.kansli - och i fall ni ej kommer fram på telefon, maila. Uppge ditt personnummer och namn. Berätta kort och tydligt vad som har hänt. Be dem svara fort. Lycka till!
    Läs alla kommentarer