Daniella
    Hej!
    Gjorde nyligen mitt omval och lade till Polhemskolan. Vill gå Hippologi men visste inte hur jag skulle hitta det och trodde att det var något som man var tvungen att välja när man kommer till skolan (som t.ex Estet där man får välja mellan film och foto efter första året) men jag hade fel. Insåg inte felet förrän ansökan var bekräftat häromdagen och lämnad till SYV på min skola. Vill ändra från bara Naturvetenskap till Naturvetenskap Hippologi Spetsutbildningen men vet inte hur jag ska göra, eller om det ens går. Omvalsperioden slutar 15 Maj men vill veta om det fortfarande går att ändra trots att man redan har bekräftat ansökan.

    Har en sådan otrolig ångest över detta. Är det för sent? Har jag ingen chans att göra om igen och göra rätt för en gångs skull? Detta är andra gången som jag gör fel vid ett val.

    Tack i förhand för svar!
    MVH,
    Daniella
    • Julia : Var inte orolig - det borde gå att fixa! Det är ännu 12 dagar kvar av Omvalsperioden!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella, är det den här skolans utbildning du vill komma in på - Polhemskolan i Lund >>>?

    tel. nummer till studie- och yrkesvägledare på Polhemsskolan i Lund är 046-359 7877 och 046-359 7348 och du kan testa ringa dem;
    sedan kan du förhoppningsvis också få hjälp av SYV på din egen skola - där du läser idag.

    Fler tips - kontakta Gymnasieantagningen i Lund >>> och i gymnasieantagningen i Helsingborg>>>.

    SYV på din egen skola, där du läser nu, skulle jag i första hand råda dig att du vänder dig till.

    Det är nämligen lite olika - hur det funkar i olika delar av landet... hur man kan söka under OMVALSPERIODEN och med Bekräftelsen... men inom omvalsperioden är det klart att man borde kunna ändra sitt val t o m sista dagen i omvalsperioden, men det kan vara så att det är en SYV som har inloggning till just det datasystemet som används i just din del av Sverige - som måste gå in och ändra ditt val. Besked från dina vårdnadshavare om att det är OK, att de är med "på noterna" kan också vara bra att ha! Det kanske blir för långt att pendla för dig? Hur ska du lösa det i så fall?
    Exempel: om en elev t.ex bor i Helsingborg och kommer in på en gymnasieskola i Lund - kan det bli så att det blir för långt/för jobbigt att pendla... det är 5-6 mil emellan, tar ca en timme att komma fram &  första veckorna går det säkert bra, men sedan när hösten och "rusk" drar igång... hur blir det då?

    Jag råder dig gå prata med syv på din nuvarande skola - så fort du kan.

    • : Tack så mycket för svaret. Har talat med min SYV och hon kunde inte gå in och ändra eller låsa upp igen så hon kommer att kontakta kommun om att låsa upp min ansökan igen.
    • Julia : Bra att det är på gång att lösa sig. Lycka till med ditt gymnasieval!
    Saga SYV

    Hej, vad gäller ansökan till Hippologi på Polhemskolan i Lund...

    Sök bara på SKOLA - Polhemskola, hoppa över program/inriktning... bry dig, alltså, inte om program och inriktning utan gå vidare... - när du är väl inne på Skolans "plats" på antagnings-sidan - där finns det "Hippologi"-knappen du kan trycka på. Det är inte så jättelätt att hitta och förstå hur det funkar; det är inte alls konstigt att du ej hittade; det finns flera elever som ej har hittat rätt - därför är mitt råd att innan du ska lägga in din ansökan nästa gång, kontakta Connie Carlson, Studie- & yrkesvägledare på Polhemskolan tel.nr - 046-359 7348 och mailadress - [email protected]
    Lycka till!

    S.