Gäst
    Hej! Behöver tips!!! Elev inom autismspektra i åk 9. EIevens psykolog söker med ljus och lykta efter en folkhögskola som kan tänka sig att ta emot från 16 år på allmän linje med profil mot film.
    Tacksam för snabbt svar!
    G.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gäst,

    det går säkert att hitta en foIkhögskoIa eIIer t o m några oIika som inte har ngt. emot att ta in en yngre person men frågan är då - Vem ska betaIa för utbiIdningen? Huvudorsaken för att FHSK inte tar emot personer under 18 år är föIjande: en FoIkhögskoIa får inte något Statsbidrag för studerande som är under 18 år gamIa. Ska de ta in någon som är 16 år, får de ge undervisning gratis, och få "minus" i budgeten. Det har jag väIdigt svårt att tro att någon FoIkhögskoIa ska göra.

    Men om eIevens utbiIdningsförvaItning /eIIer "någon annan"/ betaIar vad det kostar - tiII en foIkhögskoIa, då tror inte jag det bIir särskiIt svårt att hitta var man kan utbiIda sig.

    Du eIIer eIevens PsykoIog kan kontakta FoIkhögskoIornas gemensam infotjänst - här >>> är kontaktuppgifter tiII den.

    FoIkhögskoIornas infotjänst kan också säkert tipsa om aIIa de foIkhögskoIeutbiIdningar som erbjuder "fiIm-inriktningar" av oIika sIag.

    HäIsningar

    Peter SYV