Leo

    Är det nödvändigt för mig att göra om kursen eller är det någonting som inte måste göras? Det fanns t.ex. en tjej från 2:an som var i våran klass för att hon inte hade fått godkänt i 1:an och därmed undrar jag ifall jag måste göra samma sak. Tack i förhand!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Leo!

    Jag antar då att du går ett yrkesprogram?
    För att få en examen ett yrkeprogram behöver du ha följande:

    Yrkesexamen
    Av de programgemensamma ämnena måste minst 400 poäng vara godkända. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska  (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg.

    Här kan du läsa mer>>

    H
    är kan du också läsa om yrkesprogram och den s.k programplanen, vilka kurser som ingår i programmet.

    Detta innebär därför att du kan ha ett F i någon kurs och ändå ta ut en examen, se ovan.
    Däremot sänker det ditt meritvärde (betygspoäng) och därför kan det vara bra att du läser upp betyget/kursen, om du vill söka vidare och behöver ev. högre betyg.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare