Mathilda
    Som rubriken fick jag aldrig läsa tyska som jag ville eftersom att jag bytte skola i slutet av 6an och skolan jag gick på innan erbjöd inte språkval under 6an. Min nya skola tyckte då att det var försent för mig att börja i ett språk och jag hamnade automatiskt i extra engelska. Trots att jag presenterar bra i vanlig engelska. Jag fick då alltså inte bestämma något alls. Ska söka in på gymnasium nu men de flesta gymnasium kräver språkval. Jag vill gå Natur eller ekonomi på Sam eller Sjölins. Jag undrar om man kan göra något åt det här, för vill verkligen inte börja någon annan linje då jag vill ha en bra grund för högskolan. Och vill inte att min dåvarande lärares beslut ska förstöra det. Även samhäll kräver språkval på dom skolorna.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mathilda,

    du kan börja läsa Nybörjarkurs i t.ex franska eller spanska, t.ex. på naturvetnskapsprammet ingår det obIigatoriskt en kurs i Moderna språk, och det kan t.ex vara Franska 1 eIIer spanska 1, dvs nybörjarkurs. På Samhällsvetenskapsprogrammet är 2 kurser i moderna språk obligatoriska och man kan t.ex läsa franska 1 och 2 eller franska 1 och spanska 1.

    Du kan, alltså väIja läsa ett helt nytt för dig språk, nybörjarkurs.

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte