Hej Rai,

    med F betyg i svenska från grundskolan är du BEHÖRIG till preparand eller till yrkesintroduktion på IM, Introduktionsprogrammen.

    Du är inte behörig till nationella gymnasieprogram. har du sökt till IM-programmen? Vad fick du för svar från gymnasieantagningen?

    Om jag förstår dig rätt, vill du gå på den här gymnasieskolan>>. Men den erbjuder inte IM-programmen. Och då går det inte, för att du tyvärr inte är behörig till nationella gymnasieprogram.

    >>I Uppsala län finns Preparand på de här gymnasieskolorna, men då måste lärare också göra bedömning att du kan under max ett läsår kan uppnå behörighet till de nationella programmen. I annat fall är du endast behörig till yrkesintroduktionen.

    Yrkesintro finns i Uppsala på de här gymnasieskolorna>>.

    Mitt förslag är att du snarast kontaktar gymnasieantagningskansliet i Uppsala - här>> får du se kontaktuppgifterna.

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Jag har kännedom om att när det gäller IM (introduktionsprogrammen, när eleverna inte blev behöriga till gymnasiets nationella program) elever i Uppsala går ansökningarna via en separat antagningsgrupp som sitter "centralt".

    Jag fick av en kollega veta att samtliga gymnasiesökande i Uppsala, som inte fick plats på gymnasiet, fick inbjudan att träffa studievägledare för att lösa situationen.

    Stämmer det inte? Fick du inte inbjudan att träffa en studie- och yrkesvägledare för att lösa din "gymnasiesituation"?

    Som obehörig till gymnasiets nationella program, har man tyvärr, inte så många valmöjligheter. Du får välja ett av de alternativ som du blir erbjuden; om du blir endast erbjudet ett alternativ, är mitt råd att du tar det och gör ditt bästa.

    När du sedan får godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk grund, kommer att du att ha flera valmöjligheter.

    Med vänlig hälsning
     Studie- och yrkesvägledare

    Jag fick nu tips från en kollega om att vi bör hänvisa dig till Studie- och yrkesvägledare på avdelningen "Konsultativt stöd" som Kommunala aktivitetsansvaret ligger under. Kontaktuppgifter finns på hemsidan: http://konsultativtstod.uppsala.se