Oleg
    hej, jag sökte till högskola och fick svar att jag är obehörig i engelska. Har utländsk examen från universitetet med t o m forskarutbildningen och har gjort min doktorsavhandling på engelska vilket finns dokumenterat på Antagning.se men ändå anser de mig obehörig i engelska ? hur är detta möjligt? Jag har både ringt och skrivit flera ggr men får hela tiden svar att de ej kan ta hänsyn till mina meriter på forskarnivå utan att jag ska ha godkänt betyg i eng 6. Är inte det löjligt? och hur ska jag göra nu? tänkte söka till komvux, men jag har ju inte några komvux betyg i engelska, bara i svenska /har fått C betyg i SAS 3 senast/. Kommer komvux ta in mig på eng 6? och vad skriver jag om "mål med studier" som de på komvux kräver? jag kan ju engelska, har kunskaper alltså, men bara behöver betyg. snopet. :( Några råd?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg,

    jo, ibland undrar man "hur tänker dem"? Men om du, som du skriver har kunskaper, kan du snabbt få betyg - ett sätt är att göra Prövning. Kostar 500 kr. Till prövningen behöver du inte ha några betyg i en underliggande kurs, utan du anmäler dig direkt till prövning i Engelska 6. Kan vara lite svårt att hitta var och när man kan göra prövning, därför att många vill göra prövningar, av olika anledningar. Och så kostar det, som sagt, "en slant".

    Du kan också söka läsa eng 6 på komvux. Att de på komvux inte har några uppgifter om dina kunskaper i engelska kan "avhjälpas" genom följande - ex. kan du be att få göra nivåbedömningstest i engelska. Det brukar finnas en sådan möjlighet. Testet kan ta 2-3 timmar; man får ej ngt. betyg men testet visar på vilken nivå du "ligger" men här finns det en "risk" att du är för duktig. Om testet visar att du t o m kan hela innehållet i eng 7, som är högsta kurs på gymnasienivå - då kanske komvux tycker att det är "ingen idé" att ta in dig på eng 6 för du har ju kunskaper, men de kan inte ge dig betyg efter nivåbedömningstest; de kan i så fall hänvisa dig till prövning. Och till prövning kan du anmäla dig redan nu, utan någon nivåbedömningstest. :(

    Då kommer vi till "nästa punkt på programmet" - att göra ansökan om att läsa engelska på komvux. Jag kan råda dig söka i första hand Engelska 6, men i andra hand söka Eng 5 och i sista hand söka eng Grund.
    I ansökan till Komvux råder jag dig att skriva: "Behörighet till högre studier. Jag sökte till en högskoleutbildning ock fick från Antagning.se svar OBEHÖRIG med motiveringen om att jag ej har godkänt betyg i Engelska 6."

    Då borde det bli så här att du blir förhoppningsvis antagen till eng 6 på komvux. På flex- eller på distans kan man läsa den på 5 veckor, ibland ännu snabbare.
    Om komvux anser att du först behöver betyg i eng 5, kanske svarar dem att du är Obehörig till eng 6 men då antar dig till eng 5.
    Om komvux anser att du är obehörig till eng 5, då du ej har betyg i eng Grund - då antar de dig till eng Grund. :) Eftersom du har kunskaper, så kan du "springa genom" eng grund och eng 5 snabbt och sedan läsa eng 6. Du borde få höga betyg i eng, eftersom du har ju kunskaper. Att fräscha upp sin engelska och få höga betyg (som också ser bra ut i CV) - är inte "fy skam", tycker jag! :)

    I värsta fall kommer Antagningsbesked från komvux se ut så här:

    1. Engelska 6, distans - OBEHÖRIG
    2. Engelska 5, distans - OBEHÖRIG
    3. Engelska grund, flex - ANTAGEN.

    Grundskolekurser brukar inte på komvux ges på distans. Lösningen här kan var att söka en Flex-kurs (mitt emellan distans och vanlig undervisning). Läraren på eng grund borde inse att du har kunskaper och snabbt ge dig godkänt betyg. E-betyg räcker för att gå vidare till eng 5, men högre betyg skadar givetvis inte... men vad ska du egentligen med ett högt betyg i eng grund till, när du kommer att få höga betyg även på högre kurser. Så ta snabbt godkänt betyg i lägre kurser med mål att komma in på eng 6. Men förhoppningsvis kommer komvux ta in dig på eng 6 direkt. Vi håller tummarna!

    Vänligen

    Julia syv

    • : Tack så mycket för ditt svar Julia. Bra, då gör jag så som du råder mig att göra! TACK" och god jul! :)