Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vivianne!

    Som det set ut idag, så har några komvux i några kommuner (ibland, inte varje termin och inte ens varje år) - någon enstaka utbildning t.ex till "byggsnickare" - då är man beroende av att "hemkommunen" (där man är folkbokförd) har pengar att köpa den utbildningen. Sedan är det konkurrens om platserna och de som saknar gymnasial utbildnng, har företräde: Komvux är enligt Vuxenutbildningförordningen tvungna att prioritera sökande med "kort tidigare utbildningsbakgrund".

    Arbetsförmedlingen kan också köpa plats på yrkesutbildning eller ordna egen arbetsmarknadsutbildning, vilket de också gör ibland. Det blir alltid stor konkurrens till platserna. AF prioriterar långtidsarbetslösa. Sedan ska man också ha lite tur och bo i den delen av landet där utbilning finns eller vara beredd att flytta. AF hjälper inte till med att hitta bostad, inte ens om man flyttar till ett jobb.

    Tredje möjlighet är att försöka ordna plats för sig själv på något företag som "vuxen lärling" - och en jobbcoach från AF kan ibland hjälpa till med det (beror mycket på vilka kontakter coachen har). Oftast måste man ordna platsen själv. Mer info om bl a "vuxenlärling" finns på den här sidan och som jag råder att du kikar på.

    Sammanfattning:
    så som det är idag, så är det mycket svårt att hitta utbildning inom bygg, VVS, El- och andra praktiska utbildningar på gymnasial nivå, som man kan komma in på med redan avslutad gymnasial utbildning "i bagaget".

    Vänlige hälsningar

    Julia Syv

    P.S: vad det gäller Vård-utbildning ,dvs för att bli Undersköterska så finns det ett sätt som kan fungera - att försöka få timanställning inom Hemtjänsten eller på Ålderdomshemmet och jobba ett tag (så mycket man får) och sedan be sin arbetsgivare att lägga ett gott ord "hos kommunen" för att få plats på Vård-och omsorgspaketet på komvux. VO-utbildningar finns i nästan alla kommuner men eftersom komvux måste prioretera "kortutbildade", får oftast inte de med gymnasiekompetens, plats.

    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag tycker att det är bra idé att läsa byggprogrammet och då är det bra att känna igen att din son har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier, se i Programplanen för Bygg- och anläggningsprogrammet längst ner - vilka kurser det är. Det är bara att säga till på skolan, så får han läsa de kurserna - och får Grundläggande behörighet på BA.

    Förutom det så kan han fråga på skolan om han skulle kunna läsa en eller flera utökade kurser inom design/förmgivning. Det är inte en rättighet men kan gå att ordna ibland.

    Som det är idag, så är det lättare att få läsa kurser inom Design/formgivning på komvux än en yrkesutbildning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA