Frank
    Hejsan
    Jag vill söka till bank- och försäkringsrådgivare program på yrkeshögskola. Jag undrar om denna program finns bara i Göteborg eller finns det på andra ställen? Jag har läst lite om utbildningen och hur man kan komma in i utbildningen. Det står att man gör tester på svenska och engelska och min fråga är, är det svåra tester? Kan man på nåt sätt träna innan man gör tester? Sista frågan är om det finns gott om jobb efter denna utbildningen för jag vill inte studera 2år och sen att det inte finns jobb inom programmet. Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frank,

    förutom den YH du nämner i din fråga, finns den här >>> i StockhoIm.

    YrkeshögskoIeutbiIdninar får bara Iov att starta om prognosen är att det är gott om jobb för dem som Iäser på en YH. Jag förstår mycket väI att du inte viII studera i 2 år för att bIi arbetsIös. Risken för det är som tur är, Iiten.

    ang. tester inför  YH i Göteborg/bank-och-forsakringsradgivare>> ... skriftliga tester i svenska och engelska samt muntligt test gör man under en och samma dag, det har i aIIa faII varit så förut. Man bör söka senast 15 apriI och om man väIjs ut tiII att göra tester, får man Inbjudan att komma tiII Göteborg. Ett muntligt test är på Svenska & testar kommunikativ förmåga & Iogiskt tänkande; det skriftIiga testet i svenska motsvarar godkänt betyg i svenska 2, gammaI kurs Svenska B. Och det skriftIiga testet i engeIska - godkänt betyg i engeIska 6, tidigare kurs EngeIska B.

    Jag kan rekommendera dig att kika på gamIa högskoIeprov, deIar svensk & engeIsk läsförståeIse. Om du tränar på de deIarna av Högskoleprovet, så kan du känna dig väIförberedd.

    VänIigen

    JuIia SYV

    Jag kan också rekommendera dig att kika på YH ParaIegaI>> och om yrket Paralegal>> och om många andra spännande yrken kan du Iäsa på www.framtid.se

    Kanske är info om yrken ByggIovshandIäggare>>, UpphandIare>> och FastighetsmäkIarassistent>> av intresse för dig.