Anton
    Jag vill studera mykologi och arbeta med industriell svamp produktion och svamp/mycelium produkter,
    Har sett en utbildning med mykologi på ett institut under slu,
    Men jag måste studera skogsvetenskap för att kunna ta den utbildningen, När jag söker på skogsvetenskap dyker det upp massa diffusa skogs program som skogsmästare, jägmästare och industriell skogsavverkning mm,
    Vad för skogsvetenskap inrikting ska jag välja om jag vill ha den kortaste vägen till mykologi utbildningen, och en som är mera basinriktad och inte så nischad på olika sidoämnen?
    • Liselotte : Har du läst "någonting" på högskolenivå än?
    • SYV-besökare : då det tillslut beror på vad man är intresserad av efter utbildningen som avgör var man hamnar. Med en god grund som tex livsmedelsagronom eller Biolog/Kemist så får intresset styra sedan.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton, roligt att du ställer frågan just idag, som är "Svampsöndag"!

    Jag, som inte är expert inom området, törs inte ge strikta anvisningar på vilken förberedande utbildning som passar bäst. Jag har skickat din fråga till några sakkunniga och hoppas få svar inom några få dagar.
    Än så länge rekommenderar jag att du kikar på följande utbildningar:
    http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/biologi-miljo/

    http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/agronom-markvaxt/

    http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/agronom-livsmedel/

    Om du ännu inte har läst på högskolenivå, kan kandidatprogrammet i "vanlig biologi" vara en bra start, en stabil grundutbildning att senare utgå ifrån.

    Jag kan också tänka mig att det måste vara möjligt att närma sig det område du är intresserad av - från kemi-hållet, genom att skaffa sig grundutbildning i kemi (speciellt om du vill inrikta dig om mycelium).

    Utbildningsutbud förändras. Och det är tyvärr så att om du idag hittar någon "fortsättnings-utbildning" som kräver grundutbildning som du inte har, kan det bli "för sent" sen, när du har skaffat dig grundutbildningen - att den vidareutb., som du har "tittat ut på förhand" finns ej längre eller har förändrade behörighetskraven. Det är bl a av den anledningen som det många ggr lönar sig att skaffa sig bra, stabil Grundutbildning, t.ex kandidat i Biologi eller kandidat i Kemi (3 års heltidsstudier på högskolenivå). Sedan kan man utgå ifrån sin grundutbildning och söka påbyggnadskurser och magister- och masterprogram.

    Men, som sagt, jag är inte expert på just svampar eller mycelium - så vi får avvakta vad de sakkunniga säger.

    Allmänt gäller:
    1. bäst svar på vilken tidigare utbildning som gör dig behörig till en viss högskoleutbildning kan man få från studievägledare på just den utbildningen som du vill komma in på, för att hen "sitter" just på den specifika kunskapen;
    2. utbildningsutbud fastställs till 15 september för de utbildningar som blir sökbara till våren 2018, ännu kanske man ej kan se alla utbildningar som ska starta på våren 2018 på högskolor/universitet runt om i Sverige.

    Vänligen
    L. :)

    Liselotte
    • : Hej, jag har inte studerat något på den nivån ännu. Tack för ett bra svar ska kolla vidare på de länkar och väntar ivrigt på svar från se sakkunniga. :)
    • Malin :
    • Malin : Hej Anton, Jag är studievägledare på instutionen förs skoglig mykologi och växtpatologi på SLU. Av din beskrivning får jag intrycket att du inte är intresserad av ”skogliga” ämnen så är nog inte skogsmästare eller jägmästare rätt utbildning för dig. Jag skulle råda dig att läsa en ”vanlig” biologutbildning eller ex. Livsmedelsagronom som du redan fått tips om och se till att läsa mycket mikrobiologi (eukaryot mikrobiologi) och aktivt söka kurser i mykologi på alla universitet i Sverige när du själv kan välja kurser. Det finns ytterst få mykologikurser i Sverige, tyvärr. Däremot finns det många duktiga forskare i mykologi på många ställen i Sverige. SLU ger en distanskurs i mykologi om 7.5 HP på grundnivå från läsåret 18/19 och vi kommer ev utöka med en till på grundnivå, svampar av naturvårdsbetydelse ingår i distanskursen Kryptogamer och naturvård 15 hp. På avancerad nivå finns det växt- och skogspatologiska kurser som också ger rätt mycket mykologikunskaper. På andra universitet finns det kurser på grund och avancerad nivå somm innehåller mykologi i olika omfattning men dem har jag sämre koll på.
    • : Tack för snabba och bra svar! Angående jobbmöjligheter efter utbildningen känns det som att en agronom utbildning i livsmedel gör det enklare att hitta jobb? Medans vidareutvecklade biologi utbildningar leder mera mot forskning? Mvh Anton
    • SYV-besökare : Since I got my university degrees in the USA (BSc in Biochemistry and PhD in Biotechnology-Plant Pathology), it is a bit difficult for me to reply in terms of what Anton should focus on, given that Swedish education is different.I would suggest Anton takes biology, microbiology, molecular biology, and chemistry, as that can serve him as a good foundation. As our “studievägledare” Malin has replied, our focus at the moment has been forestry and ecology, and the role that fungi play in these environments. We also look at pathogenic fungi and plants (växtpatologi), in particular crop plants (e.g., potatoes, tomatoes, barley, corn, etc.). At SLU, there are different researchers working with fungal products (e.g., cellulases) and yeast metabolism, for example. These researchers also have industry connections. I would suggest that Anton writes an email directly to Malin (studievägledare) (though she is in the forest at the moment collecting samples and gathering data so her replies are sporadic), and request a meeting to see our labs and to talk to other researchers. In the past, we have had students do internships (BSc and MSc students, as well as high-school students) in the department and we have had students from “high school” visiting. I hope this is of some help.
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom det inte är riktigt givet vad du vill göra. Vill du odla champinjoner eller vill du utveckla quorn i lab? Exakt vad myceliumprodukter är är inte uppenbart. Men jag kan svara lite allmänt.

    Det finns ingen renodlad mykologutbildning på SLU (eller nån annanstans) utan snarare ett antal kurser med som täcker olika aspekter av mykologi, men jag tolkar din fråga som att det snarare är mikrobiologi du är ute efter, vilket innefattar såväl svampar som bakterier och virus mm. Sådana utbildningar finns på alla universitet, inte minst SLU. Ofta väljer man kurser ganska fritt i sådana program och du kan då välja olika mykologiinriktade sådana.

    Om det är avancerat labarbete du är ute efter är det troligt att du även behöver disputera efter utbildningen.

    Om det bara är ren svampbiologi (kantareller i skogen typ) du är intresserad av kan det finnas grundläggande mykologikurser på lite olika håll, men det leder knappast fram till någon användbar examen utan är mer påbyggnader till exempelvis skogsvetarutbildningar eller liknande.

    Jag rekommenderar således en sorts mikrobiologutbildning, alternativt en mer precis formulering av önskemålen.

    Och här får du ett svar (som jag vidarebef) från en annan person, som är doktorand i Skoglig mykologi:

    Hej!
    Jag är lite osäker på exakt vilken typ av svampproduktion du är ute efter men skulle tro att man kan göra det både efter utbildningar inom biologi och bioteknik.

    Ingenjörsprogram inom bioteknik har ju redan från början ett industriellt fokus även om det inte alltid är svamprelaterat men jag föreslår att du väljer till särskilda kurser i mykologi under utbildningen. Det brukar gå att läsa ett program vid ett universitet och sen t.ex läsa nån strökurs på ett annat universitet och få den tillgodoräknad. Lycka till!
    Mvh
    doktorand i Skoglig mykologi

    • : Hej, Inser att mina mål inte är så tydliga. Jag har sett att ett företag i USA har arbetat med alternativt läder och olika kompositer från mycelium som de "bearbetar" på olika sätt för olika resultat. Det är vad jag skulle vilja jobba med
    • : Fortsättning följer, är inte så överens med det här kommentarsfältets kommandon.
    • : Fortsättning Jag har även varit inne på biodisel tillverkning från alger, hydro och aquaponic växtsystem mm. Jag har läst på på nätet och testat lite projekt hemma osv men känner att det är dax att utbilda sig så att man kan ta det vidare. Svamp som livsmedel är också intressant men inte i första hand. Jag skulle vilja jobba i lab och/eller på företag med produktion och utveckling av i första hand ”myceliumläder” och myceliumkompositer. Med alla er hjälp så känns ”biologi och miljövetenskap” eller ”Agronom mark/växt” väldigt bra. Jag behöver dock gå den naturvetenskapliga basterminen för att komplettera. På gymnasiet studerade jag Teknik-Teknikvetenskap men saknar godkänna i matte 3c, matte4, fysik 2 och kemi 1. Läste att basterminen inte är identiska med gymnasiets kurser. Kommer jag behöva plugga upp Komvux också eller räcker Basterminen. Jag antar att jag inte kommer få en fullständig gymnasieexamen från basterminen då de inte verkar komplettera varandra på det sättet. Eftersom det var så många som svara så skriver jag allt i denna kommentar. Jag vill bara säga också att jag blir väldigt glatt överraskad av alla era svar och hjälp, jag är verkligen tacksam.
    • Anna : Sök till komvux och till basår/bastermin på högskolenivå och kanske också till några folkhögskolor - samtidigt. Då studieplats ej kan garanteras, rekommenderar vi att söka överallt. Du kan sedan välja, om du får plats på flera ställen. Du blir lika behörig efter studier på komvux och på basåret/basterminen eller på en folkhögskola. kurser kanske inte är identiska, men de ger samma behörighet om de är samma namn på kurser. Skillnaden är den att betyg från komvux kommer påverka ditt jämförelsetal /du kan höja eller säkna det/ men betyg från basår/bastermin eller Omdöme från en folkhögskola - kommer inte att påverka ditt jämförelsetal, som du har på dina betyg från gymnasiet.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton, vi fick nu ett svar från en forskare på SLU, som lyder:

    "Det finns flera vägar att gå, eftersom industriell odling kan tolkas i vid bemärkelse....

    Tex. processoperatör, kemisk teknik (civilingenjör), biolog eller kanske bioteknologi är vägen in till ett sådant spår? Jag har tidigare haft kontakt med en person på stort life science företag som ville rena avloppsvatten med svamp, men vet även att det finns företagsamma egenföretagare som utvecklar, odlar och säljer svamprelaterade produkter. Myceliumprodukter kan ju även innebära mat eller skogsbruk…..".

    För övrigt gäller:
    Vid de utbildningar som ges inom Agronom mark/växt-programmet vid SLU erbjuds många kurser inom ämnet mykologi och mikrobiologi.

    Hejsan, jag fick nu ett nytt svar från en Studie- och karriärvägledare

    Sveriges Lantbruksuniversitet. Var god läs hans svar nedan:

    "Mykologi, framförallt när det gäller mycel och små svampar studeras inom mikrobiologin. Så en bra väg kan vara att börja läsa biologi, med fokus på biokemi, cellbiologi och mikrobiologi. Vill man fortsätta med livsmedel eller matproduktion, så kan agronom livsmedel vara ett bra alternativ. Där lär man dig också hur organismer fungerar, genom bland annat biokemi, cellbiologi och mikrobiologi.

    Hälsningar

    Swedish University of Agricultural Sciences
    Utbildningsavdelningen".