Maria
    Hej! Jag är 16 och slutar 9:an om 18 dagar! Problemet är att den här terminen inte gått så bra för mig pga psykisk ohälsa. Går på antidepressiva och har mycket frånvaro. Dock GILTIG frånvaro, då jag i samråd med mina föräldrar och lärare fått vara hemma ibland. Förra terminen hade jag 275 i meritvärde, vilket jag var nöjd med, eftersom det var över medelvärdet för de sökande till ekonomiprogrammet under den preliminära antagningen. Lägsta var 177 poäng. Men grejen är att mina betyg lär sjunka som Titanic den här terminen, eftersom jag missat en hel del. Mina lärare vet om att jag lider av psykisk ohälsa, men de kommer sänka mig ändå, eftersom jag inte har haft möjlighet att visa att jag når målen för högre betyg. Vet att jag i alla fall har minst E i alla ämnen, så jag är behörig till gymnasiet. Det är det inget snack om. Men är så himla orolig för att sänka mig så pass mycket att jag inte kommer in på ekonomi sen i den slutliga antagningen. Jag kan ju inte rå för att jag började må så dåligt att jag inte klarade av att gå till skolan.. Så vad kan jag göra?? Finns det en chans för mig att bli antagen eller tror ni att det är helt kört..?
    • Anna : Jag skriver nu ett svar till dig! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår mycket väl att du inte kunde hjälpa det att du blev sjuk! Det viktigaste är att du blir bättre och helst helt frisk och det så fort som möjligt! Det hjälper inte att du kommer in på Ekonomiprogrammet om du sedan inte ska kunna läsa där, eller hur? Nu hoppas vi givetvis att det inte blir så... och att du blir frisk, och ska kunna läsa på gymnasiet.

    Vad som finns att göra? Det finns mycket att göra. Men det viktigaste är, som sagt, att du mår bättre!

    Vad säger den sjukskrivande läkare/psykolog?

    Att komma in på Ekonomiprogrammet (eller ngt. annat program) kan kurator hjälpa dig med. Kurator kan skriva ett dokument som heter lite olika i olika kommuner, men det handlar om "företräde" och om att boka plats för dig på en viss utbildning, som ihop med läkarintyget skickas till gymnasieantagningen. Men om du får plats, var finns det garanti på att du efter sommaren mår så pass bra att du ska kunna utnyttja din plats?

    Jag förstår dig och jag vill hjälpa dig och därför ger dig råd att i första hand tänka på din hälsa. Läsa på gymnasiet kan du börja även till hösten 2017 och till hösten 2018 och när du blir 20 år, kan du läsa hela din gymnasiebehörighet på komvux. Det löser sig. När du blir 18 år, kan du läsa på folkhögskola och med betyg från folkhögskola komma in på högskola sen (det är många som gör det).

    Och till komvux är det "omvänd konkurrens" - där det är principen: "ju mindre utbildning du har sedan innan, desto snabbare kommer du in".

    Det kan hända att det bästa för dig är att läsa på IM, individuellt alternativ>> - där du kan läsa på deltid och kombinera med praktik eller läsa en kurs i taget... det kommer visserligen ta längre tid än 3 år, men det kan vara den bästa lösningen för dig.

    Mitt råd är att du och dina vårdnadshavare (tillsammans) träffar kurator, SYV och rektor på din grundskola - och det snarast. Ta med alla dokument du har (Läkarintyg och be också läkare/psykolog att skriva läkarutlåtande om prognos - vad de tror... när du blir helt frisk och kan läsa på 100%).

    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går.

    Bästa hälsninar och lycka till!

    ANNA

    • : Hej igen! Jag ville bara uppdatera och berätta att jag blivit antagen till ekonomiprogrammet, utan problem, trots att jag inte alls mått bra! Så jag är otroligt lättad och glad