Julia
    Hej, om man har utländska gymnasiebetyg och har gjort validering också. kan man läsa de ämnen som man läst i siitt hemland här i Sverige igen för att man ska få ett högre betyg än den som man redan har?
    andra frågan: finns det en annan väg att man kan komma in med sina 17 poäng till psykologi programmet eller inte?
    Tacksam för svar!

    • : Det är ingen som på förhand bestämmer hur höga betyg som kommer att ge plats på en viss högskoleutbildning; det är Konkurrens om utbildningsplatser och sökande med Högre betyg kommer in - så länge platserna räcker. Det är bra att ha så höga betyg som möjligt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag råder dig göra högskoleprovet. Det ger en extrachans att komma in på en högskoleutbildning.

    För det andra, så finns det sätt att höja sina utländska gymnasiebetyg och jag ska förklara hur man kan göra det.... det finns en Tabell - Kurser som kan höja meritvärde för dig som har utländsk gymnasieutbildning >>>

    "Kurser som du behöver för behörighet till en viss utbildning på högskola/universitet räknas alltid med in i ditt meritvärde, med vilket du konkurrerar om plats på högskola/universitet. Kurser som krävs för grundläggande och särskild behörighet räknas, alltså, med - exempelvis betyg i Svenska 3 och i Engelska 6.
    Svenska eller SAS, Svenska som andraspråk 1 och 2 och Engelska 5 räknas bara med om de höjer ditt Meritvärde.

    Om du vill höja ditt meritvärde genom att räkna med andra komvuxkurser gäller följande:
    Du måste ha fått kursbetygen efter det att du avslutade din utländska gymnasieutbildning. Kurserna måste finnas med i listan Kurser som kan höja ditt meritvärde (se länk ovan).
    Om kurserna är i samma ämnen som redan finns i ditt utländska gymnasiebetyg, måste de vara på samma eller högre nivå.
    Exempel: Om matematiken från din gymnasieutbildning motsvarar Matematik 2a, 2b eller 2c så kan du få räkna med komvuxbetyg i Matematik 2a, 2b, 2c eller 3b, 3c, 4 och 5." Detta enligt info på www.antagning.se

    Du frågar också om 17 poäng (jag antar att det är 17 i Meritvärde som du har) räcker för att komma in på psykologprogrammet och jag tror inte det gör det.
    Psykologprogrammet är mycket populärt och har många sökande med höga betyg.

    Sedan är det också så att det är en lång krävande utbildning. Alla som kommer in orkar inte med en så lång krävande utbildning, alla blir inte färdiga; folk hoppar av och blir också "avrådda" från utbildningen, tyvärr.

    Du ska givetvis försöka komma in, om det ät ditt drömyrke.
    Men kika också på andra yrken - det finns ca 2 tusen yrken beskrivna på www.framtid.se