Kristina
    Jag ska nu avsluta mitt första år i gymnasiet. Under lång tid har jag känt att mitt val har varit fel, jag kastade bort mina intressen åt sidan för att tänka på min framtid och det är inte förrän nu jag inser att det var ett hemskt beslut. Jag orkar knappt gå till skolan för att det känns så fel, man kan säga att jag helt gett upp just nu och det enda sättet jag kan komma tillbaka på spår är att utbilda mig till något som jag egentligen vill.

    För tillfället går jag samhälle, men jag vill gå estet. Jag skulle också vilja börja om helt för att jag känner att jag misslyckas totalt med att komma in i klassen när det redan finns bildade grupper med vänner (jag bytte gymnasium i januari och jag har ännu inte kommit in i min klass).
    Går det att "börja om" på gymnasiet som att jag slutade 9:an?

    Jag undrar också vilken av linjerna estetik & media och bild & formgivning som ger bäst förutsättning för att sedan arbeta och vidare utbilda sig till en grafisk formgivare.

    Jag tackar för svar i förhand! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Kristina,

    om du bor och söker i Stockholms område, så var sista dag för omval igår, den 15 maj. Och om du inte senast igår lagt in din ansökan till åk1 in i >>antagningssystemet som Antagningskansliet i Stockholms regionen anväder sig av, blir det svårt att få plats i åk1 på gymnasiet.

    Du kan nu göra "sen ansökan", men du prioriteras sämre än de som sökte i tid. Jättetråkigt! Jag beklagar detta men sådana är reglerna.

    Prata gärna med SYV på din skola och med personal på antagningskansliet, fråga vad de kan ge för tips, råd och förslag till dig!

    ^^^Ett annat alternativ för dig är att försöka byta dig in i åk2 på en annan skola. Du kan ju bytt en gång, så du vet hur det går till: rektor på den "mottagande skolan" kan, om det finns plats, besluta att ta in dig. Men rektorn kan inte ta in i åk1 förbi kön av behöriga elever som idag läser åk9 och som sökte i tid. Jättetråkigt, men sådana är reglerna. jag tror inte det går att göra undantag. :(

    Du är intresserad av yrket Grafisk formgivare>>>. Och det är ett "luddigt" yrke (missförstå mig rätt nu! :) - jag menar att det inte finns strikta regler om vem som kan få jobbet eller vilken utbildning man måste ha.

    Nya utbildningar dyker upp också. Ex. KKU>> är en ny utbildningsform som inte fanns för bara några få år sedan. När det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning kanske det finns några utbildningar som idag ännu inte finns.

    Och som svar på din fråga - vilken inriktning på Estetiska programmet som passar bäst och det svar jag kan ge dig är att båda passar i princip lika bra. Till många utbildningar inom branschen måste man göra "arbetsprover" och det är talang + det man har lärt sig både i skolan och genom självstudier, som spelar roll, dvs det man KAN PÅVISA att man verkligen KAN. Och det går att lära sig det som man behöver kunna på båda de inriktningar på Estetiska programmet som du nämner i din fråga: Och det går även lära sig det helt utanför skolan (t.ex genom självstudier; eller på en kulturskola på kvällstid eller på ett studieförbund eller med hjälp av privat lärare/mentor eller på andra sätt).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och vi håller tummarna!

    Daniel SYV