André
    Hej! Jag läser just nu Restaurang och livsmedelprogrammet i gymnasiet och tänkte plugga vidare till personalvetare på högskola efter cirka 1 år. Personalvetarutbildningen med inriktning arbetsliv och hälsa på högskolan väst tycker jag låter intressant och rolig och skolan ligger väldigt nära där jag bor. Däremot har jag läst mycket om att det är ganska svårt för nyutexaminerade att få jobb efter klar utbildning och har även läst att arbetsrätt är något av det viktigaste som man kan läsa om man ska gå linjen.

    Detta fick mig att tänka på om inte Karlstad vore ett bättre alternativ att läsa i ,där man kan välja inriktning i arbetsätt och läsa fler poäng. Lund dök även upp som alternativ men har hört väldigt mycket om bostadsbrist gällande universitetet. Skulle det dock finnas möjlighet att läsa någon slags fortsättningskurs i arbetsrätt om jag valde att plugga på högskolan väst där man läser 15p i arbetsrätt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej André,

    vilka kurser i arbetsrätt som erbjuds på olika lärosäten i Sverige idag - kan du se på studera.nu/jamfor-utbildning men utbildningsutbud förändras. Det är på förhand omöjligt att veta exakt vilka kurser och på vilka lärosäten som kommer att erbjudas, när det blir dags för dig att söka.

    Ännu ett alternativ är att söka magister- eller masterprogram, dvs program på avancerad nivå; kika gärna på några exempel på vad som kan vinnas på avancerad nivå att läsa inom "personalarbete": studera.nu/jamfor-utbildning/?q=personal

    Det är bra att du tänker långsiktigt.
    Även om det är svårt att få jobb, så är det ändå många som får jobb. Genom t.ex praktik - kan man visa "framfötterna" och få in foten... eller genom att börja med sommarjobb eller med kort vikariat. Är man flexibel vad gäller arbetsort, vinner man rätt mycket på det. Svårast är det för dem som är bundna till en viss ort och ej kan flytta.

    Hälsningar
    Peter syv