Emma
    Hej!

    Jag letar efter antingen en yh-utbildning eller att bygga ihop ett eget paket av kurser inom området Business Intelligence. Min plan är att studera och jobba samtidigt och är stationerad i Göteborg.

    Jag hittade en EC-utbildning som tidigare gått här nere men som nu inte kommer gå till hösten. Om jag skickar på deras kurspaket så är det något snarlikt jag är på jakt efter. Det som jag har problem med är att hitta fristående kurser som matchar paketet, och det är där jag behöver hjälp. Jag kan tänka mig att läsa online-kurser och distans, men har svårt att hitta fristående som matchar detta:
    Designing, Modeling and Implementing Database Systems, 30 YH-poäng
    Advance T-SQL, 20 YH-poäng
    Affärsekonomi och försäljning, 20 YH-poäng
    Self-Services BI with Power BI, 25 YH-poäng
    Business Intelligence Development Project, 20 YH-poäng
    Microsoft SQL Server 2014, Integration Services, SSIS, 25 YH-poäng
    Microsoft SQL Server 2014, Analysis Services, SSAS och Reporting Services, SSRS, 30 YH-poäng
    LIA, Utveckling av produkt och tjänst, 55 YH-poäng*

    Kan ni hjälpa mig att hitta någon kurs exempelvis, eller ge tips på andra utbildningar som liknar detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    LIA, Utveckling av produkt och tjänst, 55 YH-poäng* - ... sista kursen du nämner är Praktik; LIA = Lärande i Arbete, dvs praktik.

    ****************

    Du är stationerad i Göteborg och därför vill jag tipsa dig om yh mässa - i övermorgon, fredagen den 2 mars 2018 - på Valand i göteborg; öppet kl.10-19, för med info se https://www.yhguiden.se/reportage/massa-gbg-mars-2018

    Och >> EC utb. ska, enligt uppgift, vara med på mässan på Valand den 2 mars. Då kan du passa på och prata med dem och fråga, t.ex om du kan inom den pågående utbildning "hoppa in" på vissa kurser... eller om de tror att en passande för dig utbildning ska gå i Gbg eller på pendlingsavstånd i framtiden; eller om den ska gå på distans.

    Sedan hösten 2017 får man inom yh  även - på vissa yh - läsa Fristående kurser >>.

    Det finns tyvärr inte någon känd register på fristående kurser inom yh, där man skulle kunna leta.
    Det du får kika på är alla de yh som är Pågående och som har Framtida starter - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Inom den pågående utbildningen kan du förhoppningsvis "hoppa in" och läsa en eller flera kurser.
    _______________
    Om du vill läsa på högskola/universitet - så kommer utbud av höstens utbildningar fastställas till 15 mars och kommer att presenteras på www.studera.nu, som är högskolornas gemensam hemsida
    och ansökan till högskola/universitet göra man på www.antagning.se - från kl.13 den 15 mars t o m 16 april 2018.

    Tips - kontakta de yh som har "passande namn och innehåll" - där finns det folk som är experter på området och som förhoppningsvis kan tipsa om vilka vägar som finns att gå.
    En "vanlig SYV" kan inte utan någon register på samtliga kurser - hitta... och om sådan register fanns, skulle du själv kunnat hitta i den... och t o m mycket bättre än jag, då du är intresserad av detta område och är kunnig på detta område mycket mer än en SYV som måste veta allt om alla möjliga branscher, utbildningar, yrken mm och m.fl. Det är omöjligt att vara både generalist och specialist på samtliga områden. Därför kan du med fördel vända dig till de som jobbar just med de specifika utbildningar - inom det specifika område.
    ____
    Om passande yh går i "fel stad" så kanske måste man fundera på att flytta dit, om det inte går att läsa på distans.
    Jag förstår att det kan vara svårt att flytta... men vad ska man annars göra? Om det är så att en passande utbildning ej finns i rätt stad?
    Vi kan givetvis hoppas på att rätt utbildning kommer till Göteborg - exempelvis till våren 2019 eller lite senare. Du kan fråga EC-utbildning >>> om de har ansökt om att driva den yh som intresserar dig - i Gbg.