Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilda,

    du måste inte gå samhällsvet.programmet om du vill bli psykolog. Du kan läsa på Naturbruksprogrammet och bli behörig till psykologprogrammet.

    Psykolog - är ett yrke som kräver att man tar examen från psykologprogrammet och särskild behörighet är godkända betyg i Matematik 2 & Samhällskunskap 1b alt i två mindre kurer samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    Grundläggande behörighet - krävs också alltid om man vill komma in på högskoleutbildning i Sverige. Elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet.

    Du får gärna se > Programplan för NB.

    För att få grundläggande behörighet på NB -

    Matematik 2a får läsas som Programfördjupande kurs på NB. Sedan återstår det också en liten kurs á 50 poäng, Samhällskunskap 1a2. Du kan behöva läsa den som en U-kurs, utökad, utanför programmets 2500 poäng. Men räkna på hur mycket är 50 poäng av 2500 poäng, det är endast en väldigt liten del...! ;)

    Ännu ett alternativ är att ägna sig åt hästar på fritiden, inom en förening (som Hobby >>), utanför skolan. Då kan du läsa ett vanligt samhällsvetenskapsprogram eller någon annan "icke-häst"utbildning på gymnasiet.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det verkar som att >> Sveriges Ridgymnasier, som finns 5 st. runt om i Sverige - kommer alla från hösten 2018 erbjuda "samhällsvetenskaplig profil" vilket gör att man kan bli behörig till högskoleutbildningar som t.ex till psykologprogrammet.

    Jag tror att kanske >> sveriges-ridgymnasium-sigtuna är närmast till dig, men se själv vilken av de skolorna som ligger bättre till... närmare till din bostad.
    För övrigt, så går det ofta att på ett yrkesprogram, ex. på Naturbruksprogrammet, bli behörig till psykologprogrammet på högskola/universitet.

    Saga SYV

    Hej,

    Stockholms idrottsgymnasiet >> hälsar följande:
    "På vår skola går det flera ryttare. De har egen häst och egen tränare som de tränar med på skoltid. Skolan har dock inget samarbete med något stall eller förening, eleverna har de kontakterna själva och har valt Stockholms idrottsgymnasiet för att de får möjlighet att träna på skoltid. På skolans hemsida kan man läsa mer om skolans idrottsupplägg. Du får gärna kontakta skolpersonal om du vill ha mer information.

    Stockholms idrottsgymnasiet har öppet hus för NIU (Nationell idrottsutbildning) den 9/11 kl.18.00. Det ”vanliga” öppna hus är den 5/12 kl.18.00. Då finns personal, elever och tränare på plats.

    Återkom gärna om du har fler frågor.

    Vänliga hälsningar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    För att bli behörig till psykologprogrammet krävs förutom grundläggande behörighet också matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    Ingelstadgymnasiet>> kan eleven välja att läsa sv 2+3 och engelska 6 inom ramen för 2500 poäng. Samhällskunskap 1a2 kan läsas parallellt med 1a1 (som alla elever läser). Då får eleven ta eget ansvar för det och läsa kursen som en utökad kurs. Det brukar funka bra om det är en driven och engagerad elev.
    Kursen matematik 2 blir också en utökad kurs. Eftersom att Ingelstadgymn. är en skola med internat och de flesta av våra elever bor här på skolan erbjuder vi studiehjälp 3 dagar i veckan, en av dem är mattestuga och där kan eleven få hjälp. Finns det ett stort intresse kan vi erbjuda matematik 2 som utökad kurs schemalagd.

    Men som sagt, vill eleven bli psykolog och verkligen har ett driv finns det ingen som sätter stopp för det här på Ingelstadgymnasiet, möjligheterna finns!
    Studie- och yrkesvägledare