Stephanie
    Hej.
    Jag har fått så mycket ångest eftersom jag lekte mycket i ettan, och känner att de betygen jag fick inte är det jag verkligen kan. Jag har koncentrationsproblem och har aldrig sagt till någon och jag har svårt att förstå. Det går bättre i 2an nu. Men oavsett om jag har fått betyg undrar jag om det går att höja minst 3-4 ämne från ettan. Och om det går att fixa under sommarlovet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie,
    t o m med det året du fyller 19 år kan du söka om till åk1 på gymnasiet.

    *****
    Om du har F betyg från åk1, har du rätt att göra prövningar i de kurser - under tiden som återstår innan du slutar åk3 på gymnasiet på din nuvarande utbildning.

    *****
    Prata med kurator på din skola är mitt råd. Om du har koncentrationssvårigheter kanske kan du göra en utredning, ex. med en skolpsykolog, och om du får "papper" på dina svårigheter, kan du ha rätt till extrahjälp.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    under sommarlovet har de flesta lärare - semester.
    Sommarskolorna kan finnas; det vanligaste att det erbjuds läsa svenska, svenska som andraspråk, engelska och matematik. Ofta tas endast elever in som har F betyg i kurserna /och i första hand i de kurser utan godkända betyg i vilka går ej ta ut examensbevis, dvs svenska eller SAS 1, engelska 5 och matematik 1/. Det är inte obligatoriskt för gymnasieskolorna eller för kommunerna att erbjuda sommarskolorna. Många gör det; andra - inte.
    Du bör fråga på den skolan du läser och i den kommunen där du är folkbokförd.
    bästa hälsningar
    Lycka till!

    ANNA