Alexandra

    Hejsan! Jag studerar nu i Norge på en internationell skola kallad United World Colleges RCN. Där studerar vi IB under två år (alltså inget pre-IB som i Sverige) men efter ett år har jag börjat tänka mer på mina val av kurser. Jag skulle vilja fortsätta studera inom Earth Science men just nu läser jag geography och Environmental Systems and Societies, men inte chemistry, physics, biology och Mathematics Higher Level som behövs för att ens ha en chans att komma in på Earth Science. Jag undrar om det finns någon chans att läsa till dessa IB kurser efter examen för att kunna komma in på utbildningen jag vill, liknande det tekniska basåret som finns här i Sverige. Jag vill nog fortsätta studera utomlands efter examen men behöver dessa kurser, och de skolor jag vill komma in på accepterar mestadels bara IB programmet, alltså inte den svenska gymnasieutbildningen. Jag brukade dock studera på ett svenskt gymnasie innan IB i två år om detta har någon betydelse. Tack snälla som läste!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    IB-kurser ges inom IB-systemet. Fråga därför IBO-organisationen om var IB-kurser kan läsas.
    I Sverige kan IB-kurser läsas endast på IB-grund- och gymnasieskolorna, ej på komvux eller på folkhögskolorna...

    ****
    Du skriver bl.a "de skolor jag vill komma in på accepterar mestadels bara IB programmet" och detta kan ju kanske inte riktigt stämma. IB-skolorna finns långt ifrån på alla orter. Det finns alltså rätt många ungdomar som ej har möjlighet att läsa på IB, men de borde ju rimligtvis kunna uppnå behörighet på andra sätt.

    Vänligen
    Julia syv