Frågor och svar taggade med '#antagning #högskolan #förvirrad #student' (4 st.)

    • buker

      Förstahandsval?

      Hej Jag går på gymnasiet på naturprogrammet och jag bläddrade genom antagningspoängen på universitet då kom det upp en fråga. När jag kollade så var poängen höga för ett viss program, men det var väldigt få som har valt programmet som förstahandsval. Total ansökningen var 143 st vars 5st som...

      Anna: : Hej,antagning till svenska högskoleutbildningar fungerar så här att man prövas först till den utbildningen som man valde i första hand; om man ej kommer in där, men är BEHÖRIG, ställs man i... Läs hela svaret
    • Alice

      Vad är det bästa sätt att höja min snittbetyg?

      Jag fick studenten i 2018 och har 16.20 poäng eller jämförelsetal och har 2.5 meritpoäng. Nu vill jag komma in på en teknisk universitetsprogram men har läst ekonomiprogrammet på gymnasiet och är inte behörig. Jag har sökt information om att...

      Julia: : Hej Alice,om man har flera betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller.****Ang. prövas i flera urvalsgrupper vid ansökan till högskola-universitet i... Läs hela svaret
    • Frida

      Vad ska jag söka?

      Hej, Jag har en fråga vad för program jag ska söka. Jag har tidigare sökt till socionomprogrammet men har inte kommit in.. Och jag vet att jag vill jobba med barn och ungdomar, dock inte som förskolelärare/lärare. Det jag ser mig själv jobba inom...

      Julia: : Hej, Om du vill komma på socionomprogrammet, sökte men kom inte in - gör högskoleprovet så många ggr du orkar. Det är det högsta resultatet som gäller på HP.*****Vill du läsa... Läs hela svaret
    • Mira

      Vad borde jag göra?

      Hej, Syv! Jag gick ut det naturvetenskapliga programmet förra året och fick ett F i bioteknik. Jag hade tänkt att söka till högskolan nu till höst och undrar om jag kunde byta ut mitt resultat i bioteknik mot till exempel mitt betyg i modersmål? Funkar det? Eller räknas alla mina betyg med även...

      Liselotte: : Hej Mira,om du har F betyg i ditt Examensbevis, måste du för att "bli av med F-et" få Högre betyg i samma kurs, tyvärr. :(Du kan, tråkigt nog, inte byta ut en kurs från ditt examensbevis på... Läs hela svaret