Elev
    Hej!
    Jag gillar att resa runt i världen och upptäcka/uppleva nya platser.

    Jag tänkte höra om ni har tips på jobb där det ingår i arbetet att resa runt mycket i världen? Finns det något sådant?

    Jag har inga specifika krav, utan det är bara att tipsa på. :)
    • Anonym Kanin : De flesta jobb idag är internationella så nästan alla vidareutbildningar egentligen (vetenskapsmän, affärsjurister, konsulter m.fl. Beror lite på företagets behov). Om du menar mer som att åka på uppdrag så tänker jag främst på au pair, ambassadör och reseguider.
    • Milla : https://www.framtid.se/yrke/utrikeskorrespondent

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    det finns yrken där en stor del av arbetsuppgifter utförs under "restiden", ex. lastbilschaufför (som kör långväga - internationella - transporter) och  yrke/flygvärdinna-flygvärd

    sedan finns det yrken där arbete utförs (eller kan utföras)  vid ankomst till olika länder, ex. tivoliarbetare

    eller så kan man jobba under resan till "målet" och på mål-orten - som ex. resejournalister gör.

    Kika gärna även på Framtid.se/yrke/globetrotter där det ges ett antal exempel på yrken inom vilka man vanligtvis reser mycket.